مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

واشنگتن برای حمله به تهران آماده می شود

در آمریکا معتقدند که ایران منشاء اصلی بی ثباتی در خاور نزدیک بزرگ است.

پنتاگون برای توجیه اقدامات نه چندان خوش ظاهر خود، اغلب نیاز پیدا می کند تا یکی را قربانی کند ..... در حالی که در اروپا، این کشور روسیه است، در خاور نزدیک بزرگ نیز این کشور قربانی ایران است.   ژوزف ووتل، ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا، که از یک سال پیش، سمت فرماندهی مرکزی را عهده دار شده است و در شعاع وظایفش، ٢١ کشور آفریقایی و آسیایی قرار دارند، چند روز پیش، طی سخنرانی خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، ایران را به عنوان منشاء اصلی بروز بی ثباتی در منطقه نامید.

دستور کار این نشست تحت عنوان «ارزیابی نظامی از چالش های امنیتی در خاور نزدیک بزرگ» مطرح شده بود. مانند همیشه، مک تورنبری، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا و عضو جمهوری خواه کنگره از ایالت تگزاس، این نشست را افتتاح کرد. او در سخنرانی خود خاطر نشان کرد که در حال حاضر، تهدید تروریسم برای سیاستمداران و نظامیان، مشکل بسیار بزرگ روز شده است. در این میان، رئیس این کمیته تصریح کرد که در حال حاضر، مشکل می توان گفت که چگونه می توان کار تشکیلات شبه نظامیان «دولت اسلامی» (سازمان ممنوع اعلام شده در روسیه) در سوریه را یک سَره کرد.

گروهک «القاعده» نیز از صحنه جهانی محو نشده است و شعبی از آن در نقاط گوناگون کره زمین فعالیت دارند. به گفته تورنبری، اسلام گرایان با شرایط خارجی رو به تغییر به خوبی سازگاری می یابند و اوضاع خاور نزدیک بزرگ را به شدت دچار بی ثباتی می کنند. اما، به اعتقاد این عضو کنگره، این تهران است که ثبات این منطقه را با خطراتی مواجه می کند و می خواهد در اینجا «سلطه خود» را برقرار سازد. از این رو، این کمیته تصمیم گرفته، به عقاید ژنرال ووتل، فرمانده منطقه خاور نزدیک، گوش فرا دهد.

این ژنرال نیز تصریح کرد: ایران «تهدید بسیار بزرگ و بلند مدتی برای ثبات در این منطقه از جهان به شمار می رود». به اعتقاد این فرمانده، فعالیت تهران در راستای حمایت از سازمان های تروریستی طی سال های اخیر، نه فقط کاهش نیافته، بلکه حتی، توسعه نیز پیدا کرده است. به گفته این ژنرال، در پی امضای توافق پیرامون برنامه هسته ای ایران، موضع ایران در قبال آمریکا در عمل، کمترین تغییری نیافته است. افزون بر آن، ژوزف ووتل تلاش کرد تا اعضای کنگره را از این جهت متقاعد سازد که رهبران جمهوری اسلامی ایران حمایت خود از شورشیان در سوریه و عراق را شدت بخشیده اند و تولید موشک های بالستیک خود را توسعه می دهند.

این سخنران تصریح کرد که چنین وضعیتی نیازمند این است که ریاست پنتاگون به طور کامل با موضع رئیس جمهور دونالد ترامپ در رابطه با ایران و آمادگی برای اعمال تدابیر نظامی تند علیه این کشور که دولتش «به هر گونه مانع تراشی بر سر راه اقدامات نیروی هوایی آمریکا در خاور نزدیک ادامه می دهد»، موافقت کند. این ژنرال گفت: «ایران باید به خوبی بداند که اگر به «بی ثباتی در این منطقه دامن بزند، احتمال دارد، با پیامدهای ناخوشایندی مواجه شود».

به اعتقاد فرمانده مرکزی نیروی هوایی آمریکا، تهران قادر است با واشنگتن مقابله و فعالانه در رویدادهای جاری در عراق، سوریه و دیگر کشورهای این منطقه مداخله کند. ژنرال ووتل تصریح می کند که به غیر از برخورداری ایران از سلاح هسته ای، به احتمال بسیار قوی، این کشور می تواند به منبع دسته عظیمی از تهدیدهای گوناگون و از جمله، موشک های بالستیک و تسلیحات سایبری تبدیل شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که عملیات سری در راستای حمایت از تروریست های مبارز علیه متحدان آمریکا را اجرا می کند نیز تهدید بزرگی برای منطقه به شمار می رود. ژوزف ووتل معتقد است: «ما باید مطمئن باشیم که مواضع ما در این منطقه با مسئولیت هایمان در این منطقه منطبق است. آمریکا باید در این منطقه از نیروهای معتمد، با قدرت نظامی کافی و کارآمد برخوردار باشد».

این موضوع که احتمال دارد، ایران نیروهای بسیج مردمی خود را که در حمایت از دولت عراق با گروهک داعش مبارزه می کنند، در ضدیت با قوای نظامی آمریکا، مستقر در این منطقه، اعزام کند نیز نگرانی روز افزون نظامیان آمریکایی را بر انگیخته است. این نیروها از گروه های شیعیان، ایزدی ها و مسیحیانی تشکیل شده اند که طی سال های طولانی، تهران در هر زمینه از آنان حمایت می کند.

این ژنرال گفت: «این موضوع نیز ما را نگران می کند که ایران تلاش می کند از رژیم سوریه در مبارزه اش علیه مخالفان حمایت کند. افزون بر آن، فرماندهی ارتش آمریکا نگران نیات تهران در راستای استفاده از مناطق شیعه نشین این کشور برای افزایش نفوذ خود نه فقط در سوریه، بلکه در دیگر کشورهای جهان عربی است.

ژنرال ووتل در پایان تصریح کرد که تهران تلاش می کند تا به آتش مناقشات در یمن، لبنان و منطقه نوار غزه بیشتر دامن بزند. روابط رو به رشد این کشور با روسیه نیز راه بروز مشکلات منطقه ای در خاور نزدیک بزرگ را هموار می کند. ژوزف ووتل خاطر نشان می کند که ایران اوضاع جاری در این منطقه را بی ثبات می کند و باعث بروز مناقشات جدیدی می شود – کمک های مالی به شرکت کنندگان در مناقشات، تأمین تسلیحات برای گروهک های مبارز و اجرای اقدامات نظامی خصومت آمیز ...

در مجموع، «اتهامات» وارده علیه تهران به حد کفایت گردآوری می شود تا بتوان با کمک سلاح این کشور را بر سر جای خود نشاند. و اما این که پایان جنگ منطقه در دو جبهه – علیه «دولت اسلامی» و ایران - چگونه خواهد بود، مسئله دیگری است. آیا در واشنگتن همه پیامدهای آن را به حساب آورده اند .....

نویسنده: ولادیمیر ایوانوف
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «نیزاویسیمایا گازی یتا» / ٣ آوریل ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد