مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

سقوط مایکل فلین و پرسش‌های بی‌پاسخ بسیار

مسیری شگفت آور و پرپیچ و خم، ژنرال بازنشسته و نظامی متظاهری که از سوابقی درخشان در دوران خدمت خود در ارتش آمریکا برخوردار است بر آن داشت تا در اواخر دسامبر سال ٢٠١٦ با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن به گفتگوی تلفنی بپردازد. همکاران نظامی و اطلاعاتی مایکل فلین او را از لحاظ تاکتیکی افسری برجسته توصیف می کنند که خدمتش در یک دهه قبل در "اداره فرماندهی مشترک عملیات ویژه" که سازمانی نیمه سری محسوب می شود،   نتوانست وی را برای تصدی چالش های گسترده تر در مقام رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع آماده کند و به همین علت در سال ٢٠١٤ از این سمت برکنار شد و دوشنبه شب همین هفته نیز، از منصب مشاور امنیت ملی کناره گیری کرد.

یکی از مقامات پیشین وزارت دفاع که فلین در زیر دست او خدمت کرده است می گوید کسانی که در اداره فرماندهی مشترک عملیات ویژه خدمت می کنند خود را ابر انسان یا سوپرمن به حساب می آورند. به گفته این مقام ارشد پیشین نظامی، پس از آن که ژنرال فلین از ریاست اداره اطلاعات وزارت دفاع در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما برکنار شد خواست تا توجه دیگران را به خود جلب کند و در این دوره بود که روس ها به وی توجه نشان دادند و او نیز محبت آن ها را جبران کرد.

این ژنرال چهار ستاره که با فلین در دوران خدمت در ارتباط نزدیک بوده است می گوید سرنوشت دردناک و تلخ فلین باید برای افسران دیگر درس عبرت باشد. وی می گوید آنچه بر سر مایکل فلین آمده است باید برای افسران ساده لوح ارتش آمریکا درس عبرت واقعی باشد. وقتی با کوسه شنا می کنی باید بدانی که امکان این که لقمه چپ شوی وجود دارد.

نام ژنرال فلین در دوره مبارزه با القاعده در عراق بر سر زبان ها افتاد چون وی تاکتیک اداره فرماندهی مشترک عملیات ویژه را که شامل سه عنصر "پیدا کن"، "ترتیب کار را بده" و "کار را تمام کن" را به کمال رساند. اطلاعات گردآوری شده از یک عملیات شبانه ظرف چند ساعت تجزیه و تحلیل می شد و اطلاعات دریافتی از تلفن های همراه و لپ تاپ ها، زمینه را برای عملیات شب بعد آماده می کرد.

یکی از همقطاران سابق مایکل فلین می گوید شرکت در عملیات فوق سری فرماندهی مشترک عملیات ویژه به ما این احساس را می داد که گویی دنیا را فتح می کنیم. وی می گوید فلین در "فرماندهی مرکزی آمریکا" در سمت رئیس دایره اطلاعات، خوش درخشید و سپس وارد ستاد مشترک در وزارت دفاع شد و سرانجام سر از افغانستان درآورد و من در آنجا بود که با وی آشنا شدم. انتصاب وی به فرماندهی اداره اطلاعات وزارت دفاع در واقع اوج ترقی وی در نیروهای مسلح آمریکا محسوب می شود.

در این مرحله بود که حوادثی به وقوع پیوست که در برخی از آن ها روس ها دخیل بودند و به این ترتیب بود که کژ راهه فلین سرانجام به فاجعه کناره گیری از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید، انجامید. اداره اطلاعات وزارت دفاع یک سازمان آشفته و بی سر و سامانی است که بیست هزار نفر کارمند دارد که بیشتر آن ها را افراد غیر نظامی تشکیل می دهند. فلین تلاش کرد تا همه مشکلات و مسایل را به یک باره حل کند. وی برنامه های بلندپروازانه اما نه واقع گرایانه برای تبدیل اداره ای که ریاست آن را عهده داره بود، به دوایر مختلف در سر داشت.

کسانی که مقام ارشدتری داشته و فرمانده وی بودند با این تصمیم فلین مخالفت کردند اما وی با وجود مخالفت مقامات ارشد، برنامه های خود را دنبال کرد. کارکنان اداره ای که فلین فرماندهی آن را بر عهده داشت از مشاجرات، فرماندهی نادرست و از دست دادن روحیه کارکنان سخن به میان آورده اند.

فلین در مسیری که در پیش گرفته بود به این فکر افتاد که با روس ها به رایزنی بپردازد چون مسکو را در مبارزه ای که علیه تروریسم جریان داشت شرکت طبیعی آمریکا می دانست. وی در سال ٢٠١٣ از اداره اطلاعات مرکزی روسیه (جی آر یو) بازدید کرد و در پی این بازدید خواستار همکاری گسترده تر با روسیه در زمینه ردیابی و زیر نظر گرفتن جنگ افزارهای شیمیایی سوریه شد.

حتی در پی حمله روسیه به شبه جزیره کریمه در سال ٢٠١٤ فلین پیشنهاد کرد که از فرماندهان مناطق مختلف برای بحث و تبادل نظر دعوت شود که به واشنگتن بیایند. فرماندهان ارشد فلین با این پیشنهاد مخالفت کردند چون آن را به طور کامل بی موقع و نابهنگام می دانستند.

پس از آن که فلین در سال ٢٠١٤ از مقام خود کنار گذاشته شد چنین ادعا کرد که برکناریش نتیجه اختلاف نظر در قبال رویکردی است که می باید در برخورد با رویدادها و تحولات خاورمیانه در پیش گرفته شود. همقطاران وی می گویند مسئله ناکامی در مدیریت باعث برکناری فلین شد چون وی افسر خوبی بود که مأموریتی نامناسب به وی محول شد.

فلین که سخت آزرده خاطر شده بود همچنان از همکاری نزدیک تر با روس ها حمایت کرد و به ایراد سخنرانی های گزنده علیه دولت اوباما ادامه داد. وی در اوت سال ٢٠١٥ در مصاحبه با شبکه تلویزیون الجزیره گفت سربرآوردن "دولت اسلامی" نتیجه تصمیم لجوجانه واشنگتن بود. او در مصاحبه با نشریه اشپیگل آلمان، در نوامبر ٢٠١٥ گفت عملیات نظامی آمریکا در عراق و یمن اشتباه بوده و شکستی راهبردی محسوب می شود. سخنان فلین به عمده ترین خوراک تبلیغاتی ترامپ در خلال کارزار انتخاباتی وی تبدیل شد و در اواخر سال ٢٠١٥ بود که فلین به طور رسمی به ارایه مشاوره به ترامپ پرداخت.

فلین در دسامبر سال ٢٠١٥ خطایی مرتکب شد که هنوز هم چوب آن را می خورد. وی در مراسم دهمین سالروز تأسیس شکبه تلویزیونی "راشا تودی" که یک شبکه کابلی است و دولت آمریکا آن را عمده ترین دستگاه تبلیغات بین المللی روسیه می داند با دریافت پول سخنرانی کرد. مجری برنامه تلویزیونی راشا تودی با پرسش های خود وی را وادار ساخت تا درباره همکاری های روسیه و آمریکا سخنان مثبتی بر زبان آورد و فلین نیز چنین کرد.

فلین در سخنان خود گفت دست از زورگویی های کودکانه خود در حیات مدرسه بردارید. باید بدانیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم بین آمریکا و روسیه پیوندی شبیه پیوند زناشویی برقرار است هر چند که این پیوند امروزه با مشکلاتی همراه است. وی در مصاحبه دیگری با همین شبکه تلویزیونی در مسکو از روسیه و آمریکا خواست تا با یکدیگر در زمینه مبارزه با تروریسم به مبادله اطلاعات بپردازند و مراکز عملیاتی مشترک ایجاد کنند. فلین در سال ٢٩١٥ در سفر به مسکو در ضیافت شامی که برپا شده بود در کنار پوتین جای گرفت.

روابط دوستانه ادامه یافت. در سال ٢٠١٦ با این که دستگاه اطلاعاتی آمریکا روسیه را به دخالت فزاینده اما پنهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم می کرد، باز هم این رابطه دوستانه ادامه یافت و سفیر روسیه در واشنگتن چندین بار با فلین تلفنی گفتگو کرد. گفتگویی که حالت تیر خلاص به پیشینه فلین را داشت در اواخر ماه دسامبر شلیک شد و دو طرف درباره تحریم های آمریکا علیه روسیه با یکدیگر گفتگو کردند و این زمانی بود که دولت اوباما ٣٥ نفر از دیپلمات های روسی را از آمریکا اخراج کرد.

داستان سقوط فلین داستان درناکی است و پرسش های بدون پاسخ فراوانی برجای گذاشته است. شاید مهم ترین پرسش این باشد که چرا ژنرال بازنشسته ای که در سلسله مراتب فرماندهی ارتش آمریکا آموزش دیده است بدون اطلاع رئیس خود یعنی ترامپ با سفیر روسیه گفتگو کرده است. این مسئله ای است که کاخ سفید در توجیه کنار گذاشتن فلین عنوان می کند اما "رسوایی راشاگیت" تازه آغاز شده است.

نویسنده: دیوید رینولدز ایگناتیوس
منبع: اداره کلی رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «واشنگتن پست» / ١4 فوریه ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد