مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

خسارات سنگین امریکا در جنگ با اس400

سیاست ناموفق امریکا برای مقابله با روسیه و ممانعت از تجارت سلاح به ویژه، فروش اس – ٤٠٠ نتایج خوبی را به همراه نخواهد داشت. احداث خط جنوب متوقف شده است، ارسال مجموعه اس – ٤٠٠ به ترکیه فسخ شده است، اما روابط مسکو و آنکارا همچنان خوب است.   در حال حاضر، تلاش می شود از موضوع سیستم اس – ٤٠٠ برای اعمال فشار بر هند و ضربه وارد کردن به روابط میان روسیه و ایران استفاده شود. اما، باید گفت که نتایج کاملا برعکسی در انتظار امریکا خواهد بود.

سیستم اس – ٤٠٠ سلاح ژئو سیاسی قدرتمند روسیه است و ابزار سیاسی برای تغییر موازنه نیروها در جهان بشمار می رود. فروش این سیستم ضد موشکی به کشورهای دیگر، افزایش چند میلیارد دلاری بودجه روسیه و ارتقای همکاری های نظامی- فنی با دیگر کشورها را به همراه دارد. در پی تصویب قانون در امریکا در رابطه با مقابله با دشمنان امریکا از راه اعمال تحریم ها، کنگره دولت این کشور را موظف کرد تا با صادرات سلاح های مدرن روسیه مقابله کند. سیاست مقابله فعال با فروش سیستم اس – ٤٠٠ باعث می شود تا ضربه جدی به خود امریکا وارد شود و نه روسیه.

 ضربه اول به امریکا از طرف ترکیه وارد شده که در تابستان سال جاری احتمال دارد، سیستم های اس – ٤٠٠ را از روسیه دریافت کند. ضربه دوم در رابطه با قرارداد منعقده در خصوص ارسال سیستم اس – ٤٠٠ به هند است. امریکا تلاش می کند، این کشور را تحت فشار قرار دهد. می بایست خاطر نشان کرد که هند یار تسلیحاتی بزرگ روسیه بشمار می رود.

اما، می بایست خاطر نشان کرد که طی سال های اخیر، هند با امریکا قراردادهای تسلیحاتی به ارزش ١٨ میلیارد دلار منعقد کرده است. در حال حاضر، امریکا هند را به امتناع از ارسال تسلیحات خود تهدید می کند و در صورت تحقق آن، ضربه مالی جدی به امریکا وارد خواهد شد. البته، همکاری های نظامی و فنی واشنگتن و دهلی نه فقط به خاطر درآمدهای مالی، بلکه به خاطر قرابت با هند در چارچوب مشی مقابله با چین در منطقه آسیا – اقیانوس آرام است.

در روزهای اخیر، خبرهایی در خصوص امتناع روسیه از ارسال سیستم اس – ٤٠٠ به ایران منتشر شده است. خبرگزاری «بلومبرگ» این خبر را منتشر کرده است. در مسکو، این خبر را تکذیب کرده اند و علت انتشار چنین خبرهایی را مفسده جویی اعلام کرده اند.

هدف از آن، ضربه وارد کردن به ریشه قرابت های تهران و مسکو است. می بایست خاطر نشان کرد که از سال ٢٠١٥ میلادی، روسیه و ایران «برادر تسلیحاتی» یکدیگر در سوریه بشمار می روند و در پاییز سال ٢٠١٦ میلادی، ارسال اس – ٣٠٠ به ایران انجام شد و روابط این دو کشور در عرصه تسلیحاتی بسیار نزدیک شده است. ایران خواهان عضویت در سازمان همکاری های شانگ های نیز است. تلاش های کنونی امریکایی ها در راستای فسخ توافق هسته ای ناکام باقی مانده و اگر ایران بخواهد که سیستم اس – ٤٠٠ را از روسیه خریداری کند، این معامله انجام خواهد شد.

اما، فعلا، ایران چنین درخواستی نکرده و هیچ قراردادی در این زمینه منعقد نشده است. انتشار چنین خبرهایی از سوی رسانه های گروهی امریکا، فقط برای وارد آوردن ضربه به روابط روسیه و ایران است.

 در سال جاری، قرار است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به عربستان سعودی سفر کند. به احتمال زیاد، در جریان این سفر، سعودی ها به روسیه خرید سیستم اس – ٤٠٠ را پیشنهاد خواهند کرد. آیا واشنگتن عربستان سعودی را نیز به خاطر خرید سیستم اس – ٤٠٠ از روسیه تهدید خواهد کرد؟ البته، باید گفت که عربستان سعودی با امریکا قرارداد تسلیحاتی به ارزش ١٠٠ میلیارد دلاری منعقد کرده است.

با توجه به این که تعداد کشورهای علاقه مند برای خرید سیستم اس – ٤٠٠ رو به افزایش است، در حال حاضر، تنها مشکل روسیه امکاناتش برای تولید این سلاح است. امکانات روسیه در این عرصه محدود است. اما، باید گفت که افزایش محبوبیت سیستم اس – ٤٠٠ در میان کشورهای جهان باعث افزایش نفوذ روسیه و برعکس، کاهش نفوذ امریکا در جهان خواهد شد.

نویسنده: پتر آکاپوف
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «وزگلیاد» / 1 ژوئن 2019

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد