مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

تلاش امریکا برای سوق تهران به لغو توافق هسته ای

پرزیدنت ترامپ همچنان معتقد است که این توافق تاریخی «برای امریکا یک رسوایی است».

دونالد ترامپ معتقد است که ایران شرایط توافق هسته ای را رعایت نمی کند و این یعنی، دلیلی برای اجرای آن نیست.  

 در دولت رئیس جمهور امریکا تلاش می کنند تا تهران را به سوی خروج یک جانبه از این توافق سوق دهند تا خودشان از این توافق امتناع نکرده باشند و ناگزیر نشوند به خاطر این قرار به یاران اروپایی شان توضیح دهند. منابع بلند پایه در محافل دیپلماتیک روسیه در این خصوص به نشریه «ایزوستیا» خبر داده اند.

همصحبت ما در واشنگتن که به جریان امور واقف است نیز این موضوع را تائید کرده است. با استقرار رئیس جمهور جمهوری خواه در دفتر بیضی شکل ریاست جمهوری امریکا، خطر ناکام ماندن توافق تاریخی با تهران یکی از بندهای اصلی در گزافه گویی های سیاسی رهبر امریکا، به موازات انتقادات تند وی از کره شمالی شده است.

یک منبع بلند پایه در محافل دیپلماتیک روسیه به نشریه «ایزوستیا» گفت که سیاست واشنگتن باعث نارضایتی در جمهوری اسلامی ایران شده است و این خطر را افزایش می دهد که در صورت تغییر دولت و یا مشی سیاسی در این کشور، خود تهران از این توافق کناره گیری کند. به گفته او، همه به جزء امریکایی ها، خواهان اجرای این توافق تا پایان کار آن هستند و دلیلی برای چشم پوشی از این توافق نمی بینند که ایران و گروه ١+٥ (امریکا، بریتانیای کبیر، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به دشواری به آن دست یافته اند.

این منبع گفت: «امریکایی ها در رابطه با توافق ایران بیش از حد چوب لای چرخ می گذارند. همه به جزء آنان، خواهان اجرای این توافق تا پایان کار آن هستند. کاری که واشنگتن می کند به نفع تندروها و اصول گرایان در ایران است که در صدد دامن زدن به احساسات و تمایلات ضد امریکایی هستند. ظاهرا، ترامپ هنوز در خصوص رفتار خود با ایران به قرار نهائی نرسیده است، اما این خطر وجود دارد که امریکا به این توافق ضربه وارد کند».

در روز ٣١ ماه اوت، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرد که ایران محدودیت های تعیین شده در توافق خود با گروه ١+٥ در رابطه با برنامه اتمی اش را اجرا می کند. تا روز ٢١ ماه اوت، ذخایر اورانیوم کم عیار در این کشور پایین تر از ٨٨,٤ کیلوگرم بوده که پایین تر از حجم تعیین شده در توافق یعنی ٢٠٢.٨ کیلوگرم بوده است. سطح غنی سازی نیز پایین تر از سطح تعیین شده و ٣.٦٧ درصد و حجم ذخایر آب سنگین ١١١ تن و پایین تر از حجم تعیین شده ١٣٠ تنی می باشد.


اما، واشنگتن به انتقادهای خود در ضدیت با تهران ادامه می دهد و ایران را مجددا، «محور شرارت» اعلام می کند. این انتقادها بی علت نمی باشند. نخست – توافق ایران یکی از دستاوردهای اصلی باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا، بوده است و برای رهبر کنونی امریکا، تمامی موفقیت های این رئیس جمهور دموکرات خود به خود، جزء شکست ها بشمار می روند.


دونالد ترامپ حتی، در دوران تبلیغات پیش از اتخاباتی اش نیز این توافق را «رسوایی برای امریکا» خوانده بود. در حال حاضر نیز او به تناوب اعلام می کند که این توافق برای تهران، امتیازات یک جانبه ای به همراه دارد. دوم – با لغو تدریجی تحریم ها، بازارهای جهانی فروش منابع انرژی زا نیز به روی ایران گشوده می شوند. به اعتقاد ولادیمیر جباراف، معاون اول رئیس کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین الملل، امریکایی ها تلاش می کنند، این رقیب اقتصادی را کنار بزنند.

این سناتور به نشریه «ایزوستیا» گفت: «امریکایی ها ایران را رقیب جدی خود در صادرات گاز خود می دانند. ایران – یکی از کشورهای دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی است. و از آنجایی که امریکا تلاش می کند، گاز مایع گران خود را به همه تحمیل کند، حضور یک بازیکن جدید نمی تواند به نفعش باشد. بنابراین، آنان تلاش خواهند کرد تا به هر قیمتی شده، ایران را به شعاع تحریم ها بکشانند».

ولادیمیر یوسی یف، کارشناس نظامی و متخصص در امور خاورمیانه، معتقد است که مساله منع گسترش تسلیحات هسته ای – ابزاری است برای مداخله امریکا در امور داخلی کشورهای دیگر. این کارشناس به نشریه «ایزوستیا» گفت: «امریکایی ها می خواهند، ایران را ناگزیر سازند تا خود از این توافق کناره گیری کند. امتناع امریکا از این توافق، درگیری های سیاسی بی شماری را با کشورهای اروپایی به همراه خواهد داشت که در طراحی و تدوین این توافق شرکت داشته اند».

او خاطر نشان کرد که شرط امضای برنامه جامع اقدامات مشترک، عدم بررسی برنامه موشکی ایران بوده است، زیرا در غیر اینصورت، تهران این توافق را امضا نمی کرد. در نتیجه، در میان این توافق و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که توسعه تکنولوژی موشک های بالستیک را برای ایران ممنوع می کند، برخی تناقض ها وجود دارد.

این کارشناس اشاره کرد: «امریکا با استفاده از این تناقض ها، توجهات را به سوی برنامه موشکی ایران جلب می کند، اگرچه از همان ابتدا آگاهی داشت که برنامه موشکی ایران کمترین ارتباطی با توافق هسته ای ندارد». او خاطر نشان کرد که امریکا ایران را در مشکلاتی مقصر می داند که مستقیما، ارتباطی با برنامه هسته ای ندارد. برای نمونه، تروریسم.

نویسنده: آلکسی زابرودین
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «ایزوستیا» / ١٢ سپتامبر ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد