مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

افشای اطلاعات فوق سری در مورد ایران برای پوتین

رئیس موساد، فرد اول مذاکرات سوچی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای سفر کوتاهی عازم سوچی شد تا خطرات ناشی از تحکیم مواضع ایران در سوریه و در مجموع، در خاورمیانه را با پوتین در میان بگذارد.   یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات خارجی موساد که نتانیاهو را همراهی می کند، تصریح کرد که حمایت آینده مسکو از ایران می تواند به تشدید اوضاع در منطقه منجر شود.

مذاکرات در مقر «بوچاروف روچی» در چندین مرحله برگزار شد – به صورت رو در رو و سپس، در ساختار گسترده تر. در این دیدار، از طرف روسیه سرگئی لاوروف، یوری اوشاکوف، معاون رئیس جمهور روسیه، آرکادی دوورکویچ، معاون نخست وزیر روسیه و از طرف اسرائیل نیز به موازات رئیس سازمان اطلاعاتی موساد، مئیر بن شابات، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، حضور داشتند.

نتانیاهو از همان ابتدا، با اعلام این که تحکیم مواضع ایران در سوریه تهدیدی است برای اسرائیل، خاورمیانه و کل جهان، «طرف را به زانو درآورد». به گفته او، ایران نه فقط به طور واقعی لبنان را تحت کنترل دارد، بلکه «برای نفوذ بر عراق و یمن نیز در مرحله ای پیشرفت قرار دارد». نتانیاهو در این خصوص که تلاش های مشترک در راستای پیروزی بر گروهک تروریستی «دولت اسلامی» (داعش، سازمان ممنوع اعلام شده در روسیه) بسیار مهم است، با پوتین اتفاق نظر دارد.

خبرگزاری ایتارتاس سخنان نتانیاهو را چنین نقل قول می کند: «اما، نکته منفی آن از این قرار است که هر جایی که داعش مغلوب می شود و تروریسم از بین می رود، آنجا ایران ظاهر می شود. ما نمی توانیم حتی برای یک لحظه، فراموش کنیم که ایران هر روز، به تهدیدهای خود در راستای نابودی دولت اسرائیل ادامه می دهد و سازمان های تروریستی را تجهیز می کند و به ترور دامن می زند».

طی دو سال اخیر، نتانیاهو بارها، با پوتین در راستای بحث و بررسی مسائل دو جانبه و منطقه ای، با هدف پیشگیری از بروز حوادث ناخوشایندی میان نیروی هوایی اسرائیل و روسیه در سوریه دیدار کرده است و تاکنون، تمامی این دیدارها موفقیت آمیز بوده اند. در این دیدارها بوده که موضوع حضور نظامیان ایرانی و شبه نظامیان «حزب الله» در سوریه که به حمایت از پرزیدنت بشار اسد می جنگند، مطرح شد.

در حال حاضر، نتانیاهو مخالفت شدید اسرائیل با توافق پیرامون برقراری آتش بس و تشکیل شعاع های عاری از تنش در سوریه را که میان روسای جمهوری روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس گروه بیست در هامبورگ حاصل شد، به آگاهی پوتین رساند. این توافق از روز ٩ ماه ژوئیه، و در استان های درعا، القنیطره و سویداء و از جمله، اراضی هم مرز با اسرائیل و اردن اجرایی شده است.

به اعتقاد تل آویو، به توجه به میزان نفوذ تهران در اوضاع جاری در سوریه بعد از پایان جنگ داخلی، در این سند به صورت کامل، نه به منافع امنیتی اسرائیل اشاره شده است و نه، به عامل ایرانی. و اینجا، نه فقط از غیر قابل قبول بودن حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروهک شیعه و لبنانی «حزب الله» در نزدیکی مرزهای اسرائیل، بلکه از این موضوع نیز سخن در میان است که بعد از جنگ، در سراسر خاک سوریه، نباید از نیروهای ایرانی اثری مانده باشند. زیرا، ظاهراً، تهران از این طریق، به امکان پیشبرد برنامه هسته ای خود از سوریه دست خواهد یافت.

بنی بریکسین، سیاست شناس اسرائیلی، در پاسخ به این پرسش نشریه «نزاویسیمایا گازتا» که چرا نتانیاهو رئیس سازمان اطلاعاتی موساد را نیز در هیأت خود جای داده است، پاسخ داد: یوسی کوهن باید در دیدار سوچی حضور می یافت، زیرا او در زمینه امنیت و نقشه رویدادهای جاری در منطقه متخصص است و بیش از همه در این خصوص اطلاعات دارد. هدف نتانیاهو این بود که پوتین، دقیقاً، از زبان او، بشنود که اسرائیل با چه خطراتی مواجه است. کوهن آن دست از اطلاعات سری را در اختیار دولت روسیه قرار داد که نشان می دهد، اسرائیل بی جهت سر و صدا به راه نینداخته است. و پوتین باید بر پایه این اطلاعات، موضع اسرائیل را بهتر درک کند و قرارهای صحیحی را اتخاذ کند».

بریکسین تردید دارد که جزئیات مذاکرات در سوچی در اختیار رسانه های گروهی قرار گرفته باشد. در این میان، در اسرائیل می دانند که ممکن نیست، طرفین ١٠٠ درصد در خصوص تمامی مسائلی به توافق برسند که در دستور کار قید شده است. اما، خود مسئله برقراری هماهنگی دائمی میان اسرائیل و روسیه مهم است.

این کارشناس معتقد است که با توجه به بحران حاکم در روابط روسیه و آمریکا، اسرائیل می تواند، نقش کانال مکمل را در روابط میان کاخ کرملین و کاخ سفید ایفا کند. «در روزهای آینده، هیات امریکایی شامل جرد کوشنر، مشاور و داماد رئیس جمهور آمریکا، و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه دونالد ترامپ در مذاکرات بین المللی، به اسرائیل سفر خواهند کرد. دیدار در سوچی و سفر فرستاده های ویژه ترامپ در روزهای نزدیک به هم انجام می شود که بی اختیار، تصور انتقال این و یا آن پیام از راه غیر مستقیم را مطرح می کند».

گفتنی است که در هفته گذشته، در واشنگتن، هیات اسرائیلی به ریاست کوهن و هرتسی هلیوی، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، حضور یافتند. بریکسن توجهات را به سوی این موضوع جلب کرده که این هیات از متخصصان بوده است و نه، سیاسیون.

این کارشناس گفت: «همکاری با آمریکا در سطح تخصصی بسیار مهم است، زیرا هر آن چه که رئیس جمهور آمریکا می خواهد انجام شود، سیستم آمریکایی بازدارندگی و مقاومت امکان تحقق آن را فراهم می سازد. نتانیاهو نیازی ندارد که رئیس جمهور آمریکا را از جهت مسایلی متقاعد سازد که شخص وی آنها را باور دارد – خطرات ناشی از سوی ایران. وظیفه مأموران اطلاعاتی اسرائیل متقاعد ساختن همتاهای آمریکایی خود در مورد این موضوع بوده است».

نویسنده: یوری پانی یف
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «نیزاویسیمایا گازی یتا» /  ٢٤ اوت ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد