مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

حمله موشکی ایران به سوریه، تهران واشنگتن را به چالش می کشد؟

در سوریه مسائل وارد مرحله ای جدید از تنش شده که احتمال دارد، به مناقشه مستقیم میان آمریکا و ایران منجر شود. برای نمونه، واشنگتن و تهران دست به حملات نظامی متقابل در سوریه زده اند. در ابتدا، ائتلاف به سرکردگی آمریکا هواپیمای جنگنده ارتش دولتی سوریه را در اطراف شهر رقه، واقع در شمال این کشور، منهدم کرد.   دولت دمشق این رویداد را به عنوان «تجاوز آشکار» ارزیابی کرد و همچنین، آمریکا را به تبانی با تروریست های داعش (سازمان ممنوع اعلام شده در روسیه) متهم کرد.

اما آیا این اتفاق تصادفی بوده است که در همان روز، ایران موشک های بالستیک میان برد خود را علیه پایگاه های تروریست ها در شرق سوریه پرتاب کرد؟ جالب این است که از زمان پایان گیری جنگ ایران و عراق در سال های ١٩٨٨ – ١٩٨٠ میلادی، این نخستین حمله موشکی ایران علیه خاک کشور دیگر می باشد.

می توان گفت که این اقدام نظامی تهران در خاک سوریه – هشداری به واشنگتن بوده است. فرماندهی نظامی ایران به دونالد ترامپ تفهیم می کند که ارتش ایران اجازه نخواهد داد تا تلاش های آمریکا برای سرنگونی دولت کنونی دمشق به دست مخالفان مسلح سوریه به نتیجه برسد. آیدین مهدی یف و سعید غفوروف، تحلیلگران نشریه «پراودا رو»، این و دیگر مسائل را در برنامه «گفتگو» بحث و بررسی کردند.

- آیا می توان این دو رویداد در سوریه را به یکدیگر ارتباط داد؟

- به نظر من، در حال حاضر، در آمریکا اوضاع کاملاً روشن است: این کشور در جنگ سوریه شکست خورده است. تمامی حمایت های مالی آمریکا از شورش سوریه فقط هدر دادن پول بوده است و اکنون، این کشور باید بی سر و صدا خود را از این جنگ کنار بکشد. ما بارها، گفته ایم که آمریکایی ها در این خصوص، نقطه نظر یگانه ای ندارند:

اینجا هم مشی رئیس جمهور این کشور مطرح است و هم مشی اعمالی از سوی شرکت های نفتی و بانکی و نیز مشی افرادی که ادامه جنگ در سوریه به نفع منافع مالی، شخصی و شغلی شان می باشد. آنان با تمام قدرت در صدد مفسده جویی و دامن زدن به این جنگ می باشند. کاری که آمریکایی ها می کنند – مفسده جویی با هدف ناگزیر کردن ترامپ برای درگیر شدن در خاورمیانه و ممانعت از تفکر پیرامون چگونگی توقف ناوگان نظامی – دریایی چین است.

- اگر حملات صورت گرفته به وسیله موشک های «توماهاوک» را مقایسه کنیم، در آن صورت باید گفت که حمله اخیر، مفسده جویانه تر بوده است، زیرا هدف از پرتاب موشک های «توماهاوک»، دادن پاسخ به حملات به اصطلاح شیمیایی بوده است. در صورتی که در این مورد، آمریکایی ها بدون کمترین انگیزه ای به منطقه ای نفوذ کردند که در میان روسیه، ایران و ترکیه تقسیم شده است. این مفسده جویی آشکار است.

- در اینجا، موضوع اصلی - ممانعت از کار توطئه گران آمریکایی در راستای ناگزیر کردن ترامپ برای تسلیم شدن در برابر این مسخره بازی است. در این زمینه، موضع روسیه به نظر بسیار صحیح و عاقلانه می رسد. ما می گوییم: «بیش از این به کارهای خود ادامه ندهید». آمریکا باید در داخل کشور تکلیف خود را روشن کند. البته، کسی به زندان نخواهد افتاد، اما به موقعیت شغلی بسیاری از افراد ضربه وارد خواهد شد.

- جنگ ایران و عراق نیز کاملاً بی معنا بود و در آن ایام، بیش از یک میلیون نفر از سربازان عراقی و ایرانی کشته شدند. اکنون، ایران می خواهد با حملات موشکی خود چه چیزی را نشان دهد؟ آیا این کشور می خواهد به امریکایی ها تفهیم کند که اینجا حیطه منافعش است؟

- در دولت جمهوری اسلامی ایران، در میان نیروهای مختلف، مبارزه بسیار دشواری در جریان است. افرادی هستند که می گویند: «ما باید برای برقراری صلح در کل منطقه تلاش کنیم». و برخی از افراد نیز هستند که برعکس، می گویند، تا زمانی که به عنوان مقدمه، با توسل به حملات مسلحانه آمریکا را بر سر جایش ننشانیم، نمی توان با این کشور به توافق رسید. حملات موشک های بالستیک را نیز باید از این جنبه ارزیابی کرد: افرادی که معتقدند، با آمریکا نمی توان به توافق رسید، تصمیم گرفته اند، به آمریکایی ها نشان دهند که آنان در ضدیت با ایران در منطقه، دلیل موجهی ندارند.

- هفته گذشته، ستاد کل ارتش روسیه از زبان یکی از ژنرال های خود اعلام کرد که آمریکایی ها با داعش دست به یکی کرده اند: آنان نه فقط، در نابودی داعش ما را یاری نمی دهند، بلکه نحوه کار را به «دولت اسلامی» می آموزند و آنان را به سوی آن مناطقی که قوای دولتی سوریه حضور دارند، هدایت می کنند. گفتنی است که در چنین شرایطی، وزارت دفاع روسیه حتی، نمی تواند اطلاعات خود را در اختیار آمریکا قرار دهد، زیرا آنان این اطلاعات را به داعش منتقل می کنند. در حال حاضر، داعش برای آمریکا چه اهمیتی دارد؟

- داعش – مشکل کوچکی است. به نظر من، در واشنگتن در خصوص داعش کسی فکر نمی کند، زیرا همه فقط در اندیشه پکن، مسکو و دیگر مسائل هستند. من به طور کامل، اطمینان دارم که تمامی آن افرادی که تاکنون، به نمایندگی از آمریکا در خاورمیانه حضور داشته اند، ارتباطشان را با دولت آمریکا از دست داده اند. آنان تلاش می کنند، بازی خود را پیش ببرند، تلاش می کنند ترامپ را برای جنگ مسلحانه ترغیب کنند، اما این کار چندان آسانی نیست.

قوای روسیه هدف راهبردی اصلی خود را در سوریه اجرا کرده اند: به کشورهای ناتو و آمریکایی ها اجازه نداده اند، کاری را که در لیبی انجام داده اند، در سوریه نیز انجام دهند، و اجازه نفوذ نیز به آنان نداده اند. به نظر من، بعد از آن که ما در این جنگ مداخله کردیم، سوری ها رفتارشان فقط با روس ها بهتر شد و این بسیار خوب است.

- و اما اگر ایران تصمیم به حمله به مناطقی را داشته باشد که بر حسب اتفاق، پنج مشاور نظامی آمریکایی و یا افرادی از سازمان سیا نیز در آنجا حضور داشته باشند، چه؟ آیا این خطر مطرح است که جنجالی در گیرد و آمریکا ایران را به اقدام به جنگ متهم کند؟

- فکر نمی کنم. آمریکایی ها در سوریه بیش از روس ها کشته داده اند و آنان هرگز، به خاطر اوضاع سیاست داخلی خود به این موضوع اعتراف نمی کنند، زیرا در آن صورت مشخص می شود که در آنجا، سازمان سیا در عمل، بدون اجازه ترامپ عمل می کند.

ایرانی ها بسیار عاقل، زیرک و فریبکار هستند و آنان از قبل، تمامی گزینه ها را حساب کتاب می کنند و می دانند که هر کدام از نیروهای سیاسی در واشنگتن چگونه واکنش نشان خواهند داد. من در این وضعیت تهدید واقعی نمی بینم.

تدوین کننده مصاحبه: ماریا سنیتکووا
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «پراودا.رو» / 23 ژوئن ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا
 

هدف از انتشار این مقاله، آشنایی با نگاه روسی به تحولات ایران است و دیدگاه نویسنده ضرورتاً مورد تأیید نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد