مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

همراهی کنگره با ترامپ برای فشار بر سوریه، روسیه و ایران

در پی حمله موشکی به سوریه، دولت ترامپ تمامی تلاش خود را به کار بسته است تا استراتژی همه جانبه ای در قبال این کشور را طراحی کند. جوش روجین در مقاله مندرجه خود در نشریه واشنگتن پست می نویسد که در این زمینه، رهبران کنگره از دولت مساعدت خواهند کرد که آمادگی دارند تا بار دیگر، پیشنهادات قبلی خود پیرامون چگونگی اعمال فشار بر روسای جمهوری سوریه، روسیه و ایران را در دستور کار رئیس کاخ سفید قرار دهند.  

بازبینی مشی مربوط به نابودی گروهک تروریستی «دولت اسلامی» (سازمان ممنوع اعلام شده در روسیه) توسط دولت امریکا، تاکنون پیدایش هماهنگی در خصوص چگونگی عملکرد در چارچوب بحران بسیار گسترده سوریه را به همراه نداشته است. هیچکس انتظار نداشت که ترامپ که امتناع از مداخله در سوریه از وعده های انتخاباتی اش بوده، در ١٠٠ روز نخست فعالیتش در کاخ سفید، علیه این کشور دست به حمله موشکی بزند. به اعتقاد نویسنده این مقاله، رئیس جمهور جمهوری خواه امریکا در پی حمله شیمیایی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تغییر عقیده داد. در حال حاضر، دولت امریکا در حل و فصل مناقشه سوریه، نقش بسیار فعال تری را ایفا می کند.

دولت ترامپ برای ناگزیر ساختن اسد و یارانش به آغاز مذاکرات واقعی در راستای حل و فصل مناقشه، به ابزارهایی نیاز دارد. درخواست ساده از مسکو پیرامون امتناع از حمایت اسد، بدون کاربرد کمترین اهرم فشار، به معنای گام نهادن در راهی است که دولت اوباما بدون کسب موفقیت، در طول سالیان متمادی در آن پیش می رفت. و اینجا، کنگره امریکا به کمک خواهد آمد.

زمانی که قانون گذاران به اجرای وظایف خود باز گردند، برخی از لایحه های قانونی در راستای اعمال تحریم های گوناگون علیه اسد و دولت های ایران و روسیه را مطرح خواهند کرد. هدف از اعمال برخی از این تحریم ها، توقف «اقدامات غیر انسانی» اسد و از جمله، با مساعدت لایحه قانونی مرتبط با کاهش حمایت از برنامه های موشک های بالستیک ایران است. ادوارد رویس، نماینده جمهوری خواه، و الیوت انگل، نماینده دموکرات، و از رهبران کمیته مجلس نمایندگان در امور بین الملل این لایحه قانونی را مطرح کرده اند.

رویس گفته است: «این لایحه قانونی اهرم های دیپلماتیک و مالی لازم در راستای پیشگیری از کشتار سوری های بی گناه توسط اسد را در اختیار دولت امریکا قرار خواهد داد». او ضمن اشاره به رئیس جمهور روسیه و آیت الله علی خامنه ای، رهبر دینی ایران، افزود: «این لایحه قانونی در سایه اعمال فشار بر پوتین و آیت الله خامنه ای، هواداران اسد، برگزاری مذاکرات واقعی را به همراه خواهد داشت».

به گفته نویسنده این مقاله، کنگره و سنای امریکا به ریاست پیتر رسکام و مارکو روبیو، سناتورهای جمهوری خواه، نیز لایحه قانونی دیگری را تدوین کرده اند که در چارچوب آن، علیه سه خط هوایی جمهوری اسلامی ایران محدودیت هایی اعمال خواهد شد که هر یک از آنها، در زمینه ارسال تسلیحات و نیرو به اسد مورد سوء ظن قرار دارند.

روبیو و رسکام نوشته اند: «ایران - حامی اصلی بشار اسد که رژیمش بار دیگر، برای کشتار ده ها نفر از مردان، زنان و کودکان از سلاح شیمیایی استفاده کرده است – پیوسته، از خطوط هوایی خود برای حمل و نقل تسلیحات و اعزام قوا به سوریه استفاده کرده که باعث دامن زدن به مناقشه سوریه و کشتار تقریبا ٥٠٠ هزار نفر از مردم این کشور شده است».

در چارچوب این لایحه قانونی، نام شرکت های هواپیمایی که به فعالیت غیر قانونی خود در زمینه مساعدت چه به «گروهک های تروریستی» و چه، رژیم های مجرم ادامه می دهند، به فهرست تحریم هایی باز خواهند گشت که دولت باراک اوباما در پی امضای توافق هسته ای با ایران، نامشان را از این فهرست حذف کرده بود.

قانون گذاران جمهوری خواه همچنین، تلاش می کنند تا دولت ترامپ اقدام به لغو مجوزی کند که در سایه آن، شرکت های امریکایی مانند، بویینگ می توانند با شرکت های هواپیمایی ایران در ارتباط باشند. برای نمونه، حسین علایی، مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان، عضو قدیمی و مشهور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است.

رهبران کمیسیون سنا در روابط خارجی نیز به نوبه خود، لایحه قانونی ای را تحت بررسی قرار داده اند که با کمک آن، می توان علیه جمع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم هایی اعمال کرد. این لایحه قانونی پیشتر، در راستای دستیابی دولت ترامپ به ابزارهای مکمل جهت اعمال فشار بر ایران در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر، عهده دار نقش جدیدی شده است.

در پی حمله ترامپ علیه سوریه، برای کنگره اعمال تحریم هایی که در طول مدت طولانی، دولت باراک اوباما با آنها مخالفت می کرد، سهل تر شده است.

مارک دوبوویتس، مدیر مرکز تحلیل Foundation for Defense of Democracies، خاطر نشان می کند: «با توجه به آن که سوریه در حال حاضر، از اهمیت برتری برخوردار شده است و همچنین، با توجه به مداخله چشمگیر ایران در سوریه، کنگره برای اجرای قوانین جدید و دولت امریکا نیز برای اعمال فشار بر ایران به خاطر ستیزه جویی هایش، بهانه خوبی به دست آورده اند».

مهم ترین لایحه قانونی، «قانون دفاع از شهروندان سوریه» است – لایحه قانونی که به خاطر «جنایات نظامی و جنایات علیه بشریت» علیه اسد، روسیه و ایران تحریم هایی را اعمال می کند. این لایحه قانونی به افتخار عکاس نظامی سوری چنین نامگذاری شده است که بیش از ٥٥ هزار مورد از صحنه شکنجه ها و کشتار بیش از ١١ هزار نفر از شهروندان غیر نظامی را به تصویر کشیده است. مجلس نمایندگان به اتفاق آراء این لایحه قانونی را تصویب کردند و اکنون، برای اجرای آن آمادگی دارند.

اما، برای پیشبرد این استراتژی توسط کنگره موانعی وجود دارد. برخی از اعضای حزب دموکرات نگران این هستند که اعمال تحریم ها علیه ایران، توافق هسته ای با ایران را به خطر اندازد و از این رو، در این زمینه و در راستای برداشتن گام های بعدی، میان مجلس نمایندگان و سنا اتفاق نظر وجود ندارد. دولت ترامپ نیز یار و ابزار لازم برای همگام کردن کنگره با فعالیت های بسیار گسترده خود را در اختیار ندارد.

این نویسنده در پایان، می نویسد که تحریم ها فقط بخشی از استراتژی واقعی مربوط به سوریه است، اما اگر دولت ترامپ بخواهد به طور جدی، مانع از تکرار خطاهای باراک اوباما در سوریه شود، باید به اهرم فشارهای پیشنهادی از سوی کنگره مجهز شود و از آن، برای ناگزیر ساختن سوریه و یارانش برای برداشتن گام های جدی در راستای پایان دادن به این خونریزی ها استفاده کند.

نویسنده: ماکسیم عیسی یف
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «رگنوم» /  ١٨ آوریل ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد