مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

پیشنهاد رئیس‌جمهور محافظه‌کارتر به ایرانی‌ها

ابراهیم رئیسی، دادستان کل سابق نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری ایران را اعلام کرد.

امروز در ایران، تبلیغات پیش از انتخاباتی آغاز می شود و این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده است. احتمال دارد که او نامزدی خود را برای ریاست جمهوری دیرتر اعلام کند – آقای روحانی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی اش، از موفقیت های اقتصادی دولتش سخن گفت.   در عوض، ابراهیم رئیسی، دادستان کل سابق ایران و رئیس صندوق خیریه مسلمانان[آستان قدس رضوی] و شاگرد [آیت الله] علی خامنه ای، از تمایلش برای شرکت در مبارزه انتخاباتی سخن گفته است. احتمال دارد که شکست های دولت کنونی در عرصه سیاست خارجی و از جمله، رویدادهای جاری در سوریه، به نفع وی تمام شود.

کنفرانس مطبوعاتی دیروز حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با آغاز تبلیغات پیش از انتخاباتی – در روز ١٩ ماه مه، ایرانی ها رئیس جمهور جدید خود را انتخاب خواهند کرد – مصادف شد. در این میان، آقای روحانی آشکارا از مشارکت خود در انتخابات ریاست جمهوری سخن نگفت. به جای آن، رئیس جمهور ایران ترجیح داد از موفقیت های اقتصادی دولتش سخن بگوید: افزایش دستمزدها و توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همجوار و همچنین، رشد ٧٠ درصدی مبادلات کالا با روسیه.

زمانی که خبرنگاران از رئیس جمهور در خصوص موضوع بسیار مورد علاقه شان که آیا او برای دور دوم ریاست جمهوری خود را نامزد خواهد کرد یا خیر سوال کردند، آقای روحانی ضمن دعوت به «پیشه کردن صبر برای دو و سه روز آینده» و این که «این کنفرانس مطبوعاتی در خصوص انتخابات نیست»، از دادن پاسخ طفره رفت. در این میان، حسن روحانی محتمل ترین نامزد جناح لیبرال و اصلاح طلب سیاست ایران بشمار می رود.

در روزهای اخیر، ابراهیم رئیسی، دادستان کل سابق ایران، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است. در حال حاضر، آقای رئیسی رئیس صندوق خیریه مسلمانان جهان (آستان قدس رضوی) و متولی یکی از بزرگ ترین زیارتگاه های کشور می باشد. می بایست خاطر نشان کرد که ابراهیم رئیسی شاگرد آیت الله علی خامنه ای، رهبر دینی ایران، بوده و با استاد خود رابطه بسیار نزدیکی دارد. در خارج از مرزهای ایران، آقای رئیسی بیشتر به خاطر داشتن دیدگاه های اصول گرایانه و مشارکت در سرکوبی مخالفان رژیم ایران در سال ١٩٨٨ میلادی، شهرت دارد.

ائتلاف اصلی اصول گرایان ایران - «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» - از ابراهیم رئیسی حمایت کرده است. در نشست مردمی که در روز ٩ ماه آوریل، برگزار شد، این ائتلاف فهرستی از پنج نفر از نامزدهای اصول گرا را منتشر کرد که در میان آنان، آقای رئیسی با اکثریت آراء اعضای «این جبهه»، در جایگاه نخستین قرار گرفت. به غیر از او، اصول گرایان ، علیرضا زاکانی و مهرداد بذر پاش، از اعضای سابق مجلس شورای اسلامی ایران، پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، و همچنین، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، را به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده اند.

گفتنی است که چهار رئیس جمهور قبل از حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی ایران، با موفقیت، در دو دور ریاست جمهوری مستقر شده بودند. در سال ٢٠٠٩ میلادی، محمود احمدی نژاد به دشواری توانست در دور دوم ریاست جمهوری پیروز شود. در آن ایام، به رغم آن که آقای احمدی نژاد موفق شد در دور نخست رای گیری ها پیروز شود، مخالفان از قبول قطعی نتایج انتخابات سر باز زدند و بخشی از مردمی که از مشی اصول گرای رئیس جمهور ناراضی بودند، دست به اعتراضات و تظاهرات جمعی زدند.

لانا رواندی فدائی، کارمند علمی ارشد مرکز مطالعات خاور نزدیک در انستیوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه، در گفتگو با نشریه کامرسانت این مساله را تفسیر کرد که آیا این بار، نیز می بایست در انتظار توسعه این چنینی رویدادها بود یا خیر. او با اشاره به این که مدعی اصلی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، هنوز رئیس جمهور کنونی ایران می باشد، گفت: «در ایران، در انتخابات اغلب افراد ناشناخته پیروز شده اند و از این رو، من نمی توانم بگویم که ابراهیم رئیسی شانسی برای پیروزی ندارد».

به اعتقاد خانم رواندی فدائی، اقدامات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، در سوریه، می تواند به نفع اصول گرایان تمام شود – آنان برای اعلام این که حسن روحانی اصلاح طلب موضع بسیار نرمی را در پیش گرفته است، دلیل و برهان کافی در دست دارند. این کارشناس معتقد است: «اصلاح طلبان در برابر غرب کوتاه آمده اند و با توقف برنامه هسته ای موافقت کرده اند – این جریانات باعث می شود تا تمایلات به سوی اصول گرایان جلب شود».

نویسنده: آرسنی وِدِنین
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «کامرسانت» / 11 آوریل ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا
هدف از انتشار این مقاله، آشنایی با نگاه روسی به تحولات ایران است و دیدگاه نویسنده ضرورتاً مورد تأیید نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد