مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

آماده شدن رئیس‌جمهور ایران برای دور دوم ریاست‌جمهوری

حسن روحانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. رئیس جمهور ایران برای صدور بیانیه رسمی پیرامون نیتش برای شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری دیر کرد داشت: روند ثبت نام نامزدها در روز ١٥ ماه آوریل، به پایان خواهد رسید.   آقای روحانی نامزد اصلی اصلاح طلبان ایران شده است. پیشتر، برخی از اصول گرایان با نفوذ ایران و از جمله، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، رسما مشارکت خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کردند.

آقای روحانی در حین ثبت نام نامزدی خود، شعار «آزادی و صلح بیشتر» را مطرح کرد و همچنین، از حفظ توافق هسته ای به عنوان هدف اصلی سیاسی و اقتصادی در دور دوم ریاست جمهوری اش سخن گفت. رئیس جمهور ایران وعده داد که به فعالیت خود در راستای توسعه روابط سازنده با یاران خارجی و به ویژه، همکاری ایران و قطر در عرصه بهره برداری از معدن گاز در خلیج فارس ادامه خواهد داد.

به اعتقاد کارشناسان، رشد اقتصادی و کاهش تورم در کشور که در سایه سیاست اصلاح طلبانه رئیس جمهور کنونی و بهبود روابط با کشورهای غربی حاصل شده است، شانس  حسن روحانی برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری را افزایش می دهد.

رئیس جمهور ایران نامزد اصلی اصلاح طلبان ایران است. پیشتر، از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به عنوان رقیب محتمل وی در میان اصلاح طلبان نام برده می شد. وزیر امور خارجه ایران زمانی در سایه امضای توافق هسته ای در ژوئیه سال ٢٠١٥ میلادی، به سیاستمدار لیبرال بسیار محبوب در کشور تبدیل شده بود. اما، در مارس سال ٢٠١٦ میلادی، در برنامه تلویزیونی ایران و همچنین، کانال آنلاین Aparat.com، آقای ظریف اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد. این وزیر ایران در پاسخ به پرسش مرتبط گفت: «مسئولیت فعلی من، تنها کاری است که من از عهده انجامش بر می آیم».

برعکس، در میان اصول گرایان اتفاق نظر وجود ندارد. ائتلاف اصلی اصول گرایان در مجلس شورای اسلامی ایران - «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» - همزمان، پنج نامزد خود را معرفی کرده است. در میان آنان، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، و ابراهیم رئیسی، دادستان کل سابق ایران و روحانی متنفذ، مشهورترین می باشند.

محمد باقر قالیباف که در سال ٢٠٠٥ میلادی، جایگزین محمود احمدی نژاد در پست شهردار پایتخت کشور شد، پیش از این، سمت های فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را عهده دار بوده است. در سال ٢٠١٣ میلادی، محمد باقر قالیباف نامزد اصلی اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری بود که در آن و در طول جنگ پیش از انتخاباتی محبوب ترین فرد بشمار می رفت و فقط چند روز قبل از برگزاری انتخابات، در نظر سنجی از افکار عمومی جایگاه نخست را به نفع رئیس جمهور کنونی از دست داد.

او بعد از شکست در انتخابات، همچنان شخصیت محبوب بود و در ماه مارس سال ٢٠١٦ میلادی، در ریتینگ سیاستمداران محبوب ایران، جایگاه دوم را کسب کرد. اما، در تابستان سال یاد شده، در شهرداری تهران جنجال رشوه خواری در گرفت که در آن، از نزدیکان آقای قالیباف نام برده می شد و این امر، به طور جدی، به وجهه و اعتبار وی خدشه وارد کرد.

در رابطه با ابراهیم رئیسی باید گفت که در حال حاضر، او سمت تولیت آستان قدس رضوی، یکی از بزرگ ترین بنیادهای خیریه جهان، و سرپرستی حرم و موقوفات امام رضا (ع) را بر عهده دارد. ابراهیم رئیسی شاگرد آیت الله علی خامنه ای، رهبر دینی ایران، بوده و با استاد خود رابطه بسیار نزدیکی دارد. در خارج از مرزهای ایران، آقای رئیسی بیشتر به خاطر داشتن دیدگاه های اصول گرایانه و مشارکت در سرکوبی مخالفان رژیم ایران در سال ١٩٨٨ میلادی، شهرت دارد.

در روز چهارشنبه، ثبت نام محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، باعث پیدایش تفرقه مضائفی در میان اصول گرایان ایران شد. اگرچه، قانون اساسی ایران صراحتا انتخاب یک رئیس جمهور برای سومین بار را ممنوع نکرده و فقط انتخاب یک رئیس جمهور را به دو بار متوالی محدود کرده است، اما، تاکنون هیچ یک از روسای جمهوری ایران بیش از دو دور این سمت را عهده دار نبوده اند.

آقای احمدی نژاد بعد از پایان دور دوم ریاست جمهوری خود نیز همچنان فرد محبوبی باقی ماند. براساس نظر سنجی صورت گرفته توسط مرکز تحقیقاتی IPOS امریکا که در مارس سال ٢٠١٦ میلادی، انجام شده است، ٢٩ درصد از ایرانی ها این آمادگی را دارند تا به رئیس جمهور سابق کشور رای دهند. اما، در سپتامبر همان سال، آیت الله علی خامنه ای، رهبر دینی ایران، اعلام کرد که شرکت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری به قطب بندی جامعه منجر خواهد شد که این امر «به ضرر کشور است».

در آن ایام، آقای احمدی نژاد پاسخ داد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٧ میلادی، شرکت نخواهد کرد و «سرباز عادی انقلاب و خدمتگذار مردم» باقی خواهد ماند. این سیاستمدار علت ثبت نام خود در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری را تمایلش برای حمایت از حمید بقائی، یار نزدیک خود و معاون سابق رئیس جمهور ایران، اعلام کرد که او نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

در حال حاضر، ٨٦٣ نفر در وزارت کشور برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند. مرحله نخست جنگ پیش از انتخاباتی در ایران – ثبت نام نامزدها – فردا ١٥ آوریل، به پایان خواهد رسید. بعد از آن، شورای نگهبان روند انتخاب نامزدها را براساس صلاحیت سیاسی آنان و احکام اسلامی آغاز خواهد کرد. در شورای نگهبان، آیت الله علی خامنه ای، رهبر دینی ایران و روحانیت اصول گرا نقش مهمی را ایفا می کنند. در روزهای ٢٧ – ٢٦ ماه آوریل، فهرست نهائی نامزدهای منتخب (معمولا تعداد آنان بیش از ده نفر نیست) منتشر خواهد شد. بعد از آن نیز تبلیغات اصلی پیش از انتخاباتی آغاز خواهد شد که در روز ١٩ ماه آوریل، و در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به پایان خواهد رسید.

نویسنده: آرسنی وِدِنین
منبع:
اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «کامرسانت» /  ١٤ آوریل ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا
هدف از انتشار این مقاله، آشنایی با نگاه روسی به تحولات ایران است و دیدگاه نویسنده ضرورتاً مورد تأیید نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد