مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

حمله موشکی آمریکا به سوریه بیش از خاورمیانه به روابط پوتین-ترامپ اشاره دارد

حمله موشکی آمریکا به سوریه بیش از خاورمیانه به روابط پوتین-ترامپ اشاره دارد

آیا واقعا بشار اسد از جنگ افزار شیمیایی استفاده کرده است؟ روس ها باید پاسخ این پرسش را بدانند. روس ها در پایگاه های هوایی سوریه، در وزارت خانه ها و ستادهای فرماندهی ارتش این کشور حضور دارند.   وقتی آن ها می گویند که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است در آن صورت باید در این مورد اطمینان خاطر داشته باشند. آمریکا پیش از شلیک ٥٩ موشک کروز به سوریه، دولت روسیه را از تصمیم خود آگاه کرد.

واشنگتن مدعی است که درباره حمله موشکی به سوریه هشدار یک ساعته داده است اما از قرار هشدار درباره حمله به سوریه چند ساعت پیش از آغاز حمله صورت گرفته است تا اطمینان حاصل شود که جت های جنگنده سوریه در پایگاه هوایی که آماج حمله قرار گرفته است حضور نداشته باشند. روس ها نمی خواهند در جنگ سوریه تلفات متحمل شوند اما حضورشان در این کشور، بدون تلفات نخواهد بود.

حال باید دید که آیا ارتش سوریه که احتمالاً ابعادی بسیار کوچک اما در عین حال آکنده از تکبر دارد پس از بازپس گرفتن بخش شرقی حلب از دست مخالفان به این فکر افتاده است که جنگ را هر چه سریع تر به پایان برساند؟ این پرسشی است که باید برای آن پاسخی پیدا کرد. پیش از این روستاهایی که افسران ارتش سوریه و خانواده های آنان در آنجا زندگی می کردند هدف حملات شیمیایی قرار گرفته است.

دولت سوریه، ترک ها را به قرار دادن جنگ افزارهای شیمیایی در اختیار گروه جبهه النصره که شاخه ای از القاعده است و همچین "دولت اسلامی"، متهم کرده است. روس ها نیز پیش از این گفته اند در حملات شیمیایی به دمشق از موادی استفاده شده است که از لیبی و از طریق ترکیه به سوریه ارسال شده بودند.

از زمان جنگ اول جهانی که جنگ افزار شیمیایی در میدان نبرد در منطقه یپره در بلژیک و در غزه توسط ژنرال انگلیسی الن بی علیه نیروهای ترکیه عثمانی مورد استفاده قرار گرفت، این گونه جنگ افزارها چنان هولناک بودند که حتی هیتلر نیز از به کار گرفتن آن ها علیه متفقین خودداری کرد. اما باید دید که صدام در این زمینه چه کرد؟ وی از سلاح شیمیایی علیه کُردها در حلبچه استفاده کرد. در واقع صدای وی در دادگاهی در بغداد که او در آن محاکمه می شد در تشریح این حمله شنیده شد. صدام پس از محاکمه اعدام شد. حال باید دید که آیا ارتش سوریه حاضر است که از جنگ افزار شیمیایی علیه مردم خود این کشور استفاده کند؟

تصاویر به دست آمده از مصدومین حمله شیمیایی اخیر در ادلب به خوبی وقوع چنین حمله ای را ثابت می کند. صحنه های برجای مانده از این حمله بسیار هولناک و تکان دهنده هستند. اما نباید فراموش کنیم که جمعیت حلب شرقی ابتدا دویست و پنجاه هزار نفر بود که پس از چندی به یکصد و پنجاه هزار نفر و سرانجام به نود هزار نفر کاهش یافت.

جنگ سوریه از جمله جنگ هایی است که کم ترین و بی رمق ترین گزارش ها درباره آن تهیه شده است. چند نفر در این جنگ کشته شده اند؟ چهارصد هزار یا چهار صد و پنجاه هزار نفر؟ یا شاید پانصد هزار نفر، رقمی که به تازگی عنوان می شود. نخستین باری که سلاح شیمیایی در دمشق به کار گرفته شد، سازمان ملل متحد در عبارت کوتاهی در یکی از گزارش های خود درباره رویدادهای سوریه به این حمله اشاره و اعلام کرد گلوله های حاوی گازهای سمی شیمیایی که در این حمله به کار گرفته شده اند چندین بار جا به جا شده اند و نمی توان منشاء آن ها را مشخص کرد.

حال به موضع دولت روسیه در این زمینه می پردازیم. روس ها اعلام کردند که سوریه همه سلاح های شمیایی خود را از این کشور خارج کرده است. سوریه با این کار مانع از آن شد تا اوباما به وعده خود که گفته بود در صورت استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی به این کشور حمله خواهد کرد، عمل کند و در پی خارج ساختن مواد شیمیایی از سوریه از تصمیم خود برای حمله به سوریه، صرف نظر کرد.

اکنون روس ها به این نتیجه رسیده اند که ترامپ قصد دارد هر زمان که پی ببرد که ارتش سوریه از جنگ افزار شیمیایی استفاده کرده است (البته به شرطی که به این باور برسد)، سوریه را آماج حمله قرار دهد. روس ها، آن گونه که به من گفته شده به خوبی، ساعت ها پیش از حمله موشکی آمریکا به سوریه از این حمله با خبر بوده اند. حال باید دید که آیا آن ها همه جنگنده های سوری را از باند پرواز این پایگاه هوایی به نقطه دیگری منتقل کردند؟ آیا آن ها جنگنده ها را در روی باند نگهداری می کردند یا در آشیانه های مقاوم.

تصاویر مربوط به حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون هولناک هستند اما ترامپ و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه وی نیز با مشکل بسیار آزار دهنده ای در زمینه چگونگی برخورد با پوتین رو به رو هستند. بشار اسد نیز با مسئله بغرنجی رو به رو شده است. تردیدی وجود ندارد که در پی حمله سحرگاه روز جمعه به پایگاه هوایی سوریه توسط موشک های کروز آمریکا، خطوط تلفن بین دمشق و مسکو تا شب هنگام مشغول بوده است.

نویسنده: رابرت فیسک
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «ایندیپندنت» /  ٧ آوریل ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد