مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

اقدام نظامی امریکا در سوریه، همراهی با روسیه یا داعش

سوری ها عملا امکان دفع این حملات را نداشتند.

مقامات رسمی در امریکا اعلام کرده اند که نظامیان روسی مستقر در سوریه، را در خصوص حملات موشکی پیشرو مطلع کرده بودند. آنان با اشاره به این که علیه قوای روسی مستقر در این کشور حمله ای صورت نگرفته است، اعلام کردند که با تمام قدرت، تلاش کرده اند تا از وارد آوردن ضربات به پایگاه روس ها اجتناب کنند.   اما، به گزارش رویترز گفته نشده که مسکو نیز این اقدام دولت امریکا را تایید کرده است.

در این میان، منبع ریانووستی خبر داده که شبه نظامیان گروهک «دولت اسلامی» که در روسیه ممنوع اعلام شده است، همزمان با حملات موشکی امریکا، به مواضع ارتش سوریه در جاده حمص – پالمیرا حمله کردند. همصحبت این خبرگزاری این پرسش را مطرح کرد: «آیا مصادف شدن حمله شبه نظامیان داعش علیه یکی از مواضع تدافعی در جاده حمص – پالمیرا با حمله امریکا علیه پایگاه الشعیرات تصادفی بوده است؟» به گفته او، تروریست ها حدود ساعت ٠٠: ٢ حمله با منطقه حمص –
الشعیرات را آغاز کردند و بیش از یک ساعت، این منطقه مورد تصرف شان را در دست خود حفظ کردند تا این که قوای دولتی نیروی کمکی شان را به این منطقه اعزام کردند.

در حال حاضر، ارتش، شبه نظامیان را تا عمق صحرا به عقب رانده است. شب ٧ ماه آوریل، نیروهای مسلح امریکا به دستور پرزیدنت دونالد ترامپ، ٥٩ فروند موشک کروز Tomahawk را به سوی فرودگاه نظامی در استان حمص، واقع در سوریه، پرتاب کردند. این حمله موشکی پاسخی بود به استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در روز ٤ ماه آوریل، در استان ادلب سوریه. دولت امریکا معتقد است که این حمله شیمیایی از این فرودگاه انجام شده است.

طلال البرزی، استاندار استان حمص، گفته است که بعد از وقوع این حمله، آتش سوزی آغاز شد. براساس گزارشات اولیه، پنج نفر در نتیجه این حمله کشته و هفت نفر زخمی شده اند. چندی بعد، خبر رسید که در میان قربانیان، شهروندان غیر نظامی نیز حضور داشته اند که در روستای نزدیک این پایگاه سکونت داشتند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی «روسیه – ٢٤» با اعلام این که آتش سوزی در یکی از آشیانه های هواپیما ادامه دارد، خبر داد که «در نتیجه این حمله، نه فروند هواپیمای نیروی هوایی سوریه منهدم شدند». در این گزارش همچنین، خاطر نشان می شود که باند پرواز و فرود فرودگاه آسیبی ندیده است.
ایوان کونووالوف، مدیر مرکز وضعیت راهبری، در مصاحبه ای با رادیوی «اینجا مسکو است» در مورد این که چرا ارتش سوریه در پاسخ به حمله موشکی امریکا از مجموعه «اس – ٤٠٠» استفاده نکرده است، توضیحاتی داد. این همصحبت رادیو گفت: «مجموعه «اس – ٤٠٠» تحت کنترل نظامیان روسی قرار دارد.

دستور لازم برای استفاده از این مجموعه باید از مسکو صادر شود. فرماندهی سوریه مجموعه «اس – ٤٠٠» ما را تحت کنترل ندارد. سوری ها مجموعه های خود را در اختیار دارند و علت این که چرا آنان از این مجموعه ها استفاده نکرده اند، از این قرار است: نخست، این حمله با استفاده از موشک های کروز انجام شده است و نه، به صورت بمباران هوایی و برای ممانعت از آن باید از تعداد کثیری از مجموعه های مدرن مانند «اس – ٤٠٠» و «اس – ٥٠٠» استفاده می شد، یعنی مجموعه های دفاع ضد موشکی. در این زمینه، سوری ها امکانات چندانی در اختیار ندارند».

وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با این حمله بیانیه تندی صادر کرد که طی آن، از توقف اجرای مفاد یادداشت تفاهم پیرامون پیشگیری از وقوع رویدادها و تامین امنیت پروازها در جریان اجرای عملیات در سوریه که پیشتر با امریکا منعقد شده بود، سخن گفته شده است. همچنین، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه گفته می شود: «این نخستین بار نیست که امریکا دست به چنین اقدام لاقیدانه ای می زند که فقط به مشکلات جاری در جهان دامن می زند و امنیت جهانی را با تهدید مواجه می سازد.

خود حضور نظامیان امریکا و دیگر کشورها در خاک سوریه بدون موافقت دولت این کشور و یا صدور قرار از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد ناهنجار است و نقض آشکار حقوق بین المللی بشمار می رود. در حالی که در گذشته، علت چنین اقداماتی مبارزه علیه تروریسم اعلام می شد، در حال حاضر، این اقدام علیه حاکمیت ارضی سوریه، تجاوز آشکار به شمار می رود. اقدامات کنونی امریکا بیش از پیش، به روابط روسیه و امریکا آسیب وارد می کند».

خبرگزاری ایتارتاس با استناد بر Bosphorus Observer از «بازگشت سریع» ناو نگهبان «دریاسالار گریگورویچ» نیروی دریایی روسیه به دریای مدیترانه بعد از نه روز استقرار در دریای سیاه خبر داده است. سایت Bosphorus Observer مراقب تردد کشتی های نظامی از طریق تنگه های ترکیه است. یوروک ایشیک، نویسنده سایت Bosphorus Observer ، در میکرو بلاگ خود در صفحه توییترش نوشته است: «بازگشت سریع؛ ناو «دریا سالار گریگورویچ» که در حال بازگشت به شرق دریای مدیترانه است، از دریای سیاه خارج شده و تنگه بسفر را قطع می کند».

او همچنین، تصویر این ناو را با اشاره به نام سیستم تسلیحاتی مستقر در آن منتشر کرده است. سایت Bosphorus Naval News که به صورت مداوم، تنگه های ترکیه را مونیتورینگ می کند، نیز به نوبه خود، خبر می دهد که دو فروند ناو شکن نیروی دریایی امریکا به نام های USS Ross (DDG-٧١)و USS Porter (DDG-٧٨) که شب گذشته موشک های کروز «تاماهاوگ» را به سوی فرودگاه حمص در سوریه پرتاب کردند، «در پایگاه نیروی دریایی روتای اسپانیا – امریکا مستقر هستند، اما به طور موقت، در اختیار ششمین ناوگان امریکا قرار داده شده اند».

طرف ترکی نیز آشکارا نگران این رویدادها است. خبرگزاری ایتارتاس می نویسد که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، قصد دارد با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در رابطه با مبرم بودن مساله سوریه گفتگو کند. چاووش اوغلو در آنتالیا به خبرنگاران در این خصوص سخن گفت. او گفت: «ما با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا، گفتگو کردیم و برگزاری مذاکرات با لاوروف را نیز درخواست کرده ایم. ما باید هماهنگی های میان خود و فعالیت های دیپلماتیکمان را شدت بخشیم».

اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرده که او از «این هشدار قدرتمند و روشن» امریکا از طریق حمله علیه سوریه حمایت می کند. نظامیان اسرائیلی اعلام کرده اند که پیشتر، از برنامه این حمله موشکی علیه پایگاه نظامی در سوریه مطلع شده بودند.

آلمان
زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، این اقدامات امریکا را «قابل درک اعلام کرده»، اما به جریانات جاری در سازمان ملل متحد در رابطه با رویدادها در سوریه نیز اشاره کرده است. «مشاهده این که شورای امنیت سازمان ملل متحد در موقعیت آن نیست که در قبال استفاده وحشیانه از سلاح شیمیایی علیه مردم بی گناه سوریه واکنش روشن و قاطعی نشان دهد، تقریبا غیر قابل تحمل است. حمله امریکا علیه ساختارهای نظامی رژیم اسد که در این جنایت جنگی وحشتناک دست داشته اند (از حمله شیمیایی سخن در میان است)، کاملا قابل درک است».

بریتانیای کبیر
سخنگوی دولت بریتانیای کبیر از حمایت کامل از حمله موشکی علیه سوریه سخن گفته است. «دولت بریتانیای کبیر به طور کامل، از اقدامات امریکا که به عقیده ما، پاسخ مناسبی به حمله وحشیانه با استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم سوریه بوده و در راستای پیشگیری از وقوع حملات بعدی انجام شده است، حمایت می کند».

نویسنده: تحریریه
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «نیزاویسیمایا گازی یتا» /  ٧ آوریل ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد