مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

درخواست از پوتین برای شفاف کردن موضع خود در مبارزه علیه کُردها و ایران

درخواست از پوتین برای شفاف کردن موضع خود در مبارزه علیه کُردها و ایران

در پی نتانیاهو، اردوغان به مسکو سفر می کند.

امروز، ولادیمیر پوتین با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود مذاکره خواهد کرد که برای شرکت در ششمین نشست شورای همکاری ها در سطح عالی روسیه و ترکیه به مسکو سفر کرده است.   این رهبران نه فقط ابعاد همکاری اقتصادی، بلکه مناقشه سوریه را نیز بحث و بررسی خواهند کرد که در آن، مسکو و آنکارا به عنوان ضامن های برقراری آتش بس فعالیت دارند. یک روز قبل نیز بنیامین نتانیاهو به پایتخت روسیه سفر کرده بود. در دستور کار دیدار وی نیز مسئله سوریه تا حدودی موضوع اصلی بوده است.

در کاخ کرملین اعلام کردند که در دیدار پوتین و اردوغان طیف وسیعی از مسائل – از «جریان لوله گاز ترکیه» گرفته تا هماهنگی اقدامات نظامی در سوریه بحث و بررسی خواهند شد. دمیتری پسکوف، منشی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، با اشاره به این که این رهبران «در ساعت های مذاکرات خود، تمامی قالب های همکاری های متقابل را مد نظر قرار خواهند داد»، به خبرنگاران گفت: «دستور کار این دیدار بسیار گسترده است:

نشست شورای همکاری ها در سطح عالی میان روسیه و ترکیه برگزار خواهد شد که در آن، در عمل، تمامی کابینه وزیران دو کشور شرکت خواهند کرد که تعیین کننده دستور کار این مذاکرات خواهد بود». به گفته او، برخی از مسائل «در محفل خصوصی تری» بحث و بررسی خواهند شد، برای نمونه، پرونده قتل آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه. رسانه های گروهی ترکیه نیز به نوبه خود، اشاره می کنند که آنکارا لغو بخشی از تحریم های اعمالی توسط مسکو در پی حادثه انهدام هواپیمای سوخوی – ٢٤ را انتظار دارد.

چند روز پیش، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه به شهر آنتالیا سفر کرد که در آنجا با هولوسی آکار و جوزف دانفورد، همتاهای ترکی و امریکایی خود، دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری ترکی Anadolu، این فرماندهان نظامی در خصوص مکانیسم پیشگیری از وقوع رویدادهای نظامی اتفاقی با مشارکت نیروهای نظامی سه کشور که در مبارزه علیه «دولت اسلامی» (داعش – سازمان ممنوع اعلام شده در روسیه) شرکت دارند، تبادل نظر کردند. از جمله، به رویداد اخیر مرتبط با ضربات اشتباهی نیروی هوایی روسیه علیه نظامیان ترک در منطقه الباب اشاره شد. در این میان، نشریه «هوریت» خاطر نشان می کند که در جریان مذاکرات در آنتالیا، فرماندهی نظامی امریکا در رابطه با دستجات نظامیان کرد که به رقه حمله کرده اند، دیدگاه جدیدی ارائه نکرد.

در رابطه با اسرائیل و موضعش در رابطه با بحران سوریه باید گفت که این کشور بیشتر نگران سیاست ایران و اقدامات میانجی گران این کشور است. نتانیاهو در دیدار با پوتین اعلام کرد: «در این اواخر، در مبارزه علیه تروریسم سنی تندروی داعش و «القاعده» (سازمان ممنوع اعلام شده در روسیه) پیشرفت های جدی حاصل شده و در این مورد، روسیه سهم به سزایی داشته است. اما، ما نمی خواهیم تروریسم شیعه تندرو با رهبری ایران جایگزین تروریسم سنی تندرو شود».

نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با رهبر روسیه اشاره کرد که در روزهای ١٢ و ١٣ ماه مارس، یهودی ها جشن پوریم را برگزار خواهند کرد که یادآور نجات یهودیان از دست شاه اخشوش پارسی است. نتانیاهو چنین شکوه کرد: «ایران همچنان فعالانه، به این نوع تلاش های خود ادامه می دهد». در محفل کارشناسی معتقدند که سفرهای اردوغان و نتانیاهو یک مفهوم دارد. ایرینا زویاگلسکایا، کارمند علمی ارشد انستیتوی خاور شناسی در آکادمی علوم روسیه، در گفتگو با نشریه «نزاویسیمایا گازتا» خاطر نشان کرد:

«در حال حاضر، قدرت های منطقه ای نقش بزرگی در سوریه ایفا می کنند. مذاکرات آستانه تأکیدی است بر این موضوع. انجام این دیدار با این مقوله مرتبط است: اسرائیل ارتباط مستقیمی با افراد فعال «بر روی زمین» ندارد، اما در این زمینه، موضع خود را دارد. بسیاری از موارد نیز به این موضع وابسته هستند، از این رو، باید در چنین شرایطی، به سخنان نتانیاهو گوش فرا داد. برای اسرائیل، خروج دستجات «حزب الله» از سوریه اهمیت زیادی دارد».

این کارشناس معتقد است که طی مدت زمان بحران سوریه، «حزب الله» تقویت پیدا کرده است. زویاگلسکایا می گوید: «آنان به رغم تحمل تلفات، تجربه نظامی کسب کرده اند. و باقی ماندن این دسته ها در سوریه به نفع اسرائیل نیست. در اسرائیل معتقدند که به طور رسمی، مأموریت آنان به پایان رسیده است و آنان از رژیم سوریه دفاع کردند. در حال حاضر، آنان باید از این کشور خارج شوند. مسئله دیگر – ایران است. تا چه زمانی این کشور در اوضاع حاکم در سوریه تأثیر گذار خواهد بود؟

در اینجا موضع اسرائیل با مواضع کشورهای عربی و تا حدودی با موضع ترکیه همسویی دارد». در این میان، این تحلیلگر اشاره کرده که نگرانی اصلی ترکیه از دسته های کُردها است و نه، ایران. زویاگلسکایا معتقد است: «آنکارا محدودیت های خود را دارد. این کشور حتی، مخالف تشکیل خودگردانی کُردها در مرز خود است. من فکر نمی کنم که در این طرح، ایران برای ترکیه چالش جدی به شمار رود – ترکیه با کُردها مشغول است».

بعید به نظر می رسد که مسکو از همکاری متقابل با تهران امتناع کند. زویاگلسکایا یادآور شد: «روابط روسیه با ایران خارج از چارچوب خاورمیانه قرار گرفته است. بیشتر مخالفان و حتی، متحدان ما آمادگی دارند که روابط ما را فقط متمرکز در خاورمیانه و سوریه به حساب آورند. اما، این طور نیست. برای ما، سیاست ایران در قفقاز و سیاستش در آسیای میانه مهم است.

برای ما ایران کشوری است که ما با آن، روابط گسترده ای داریم. نکته دوم این است که ایران در سوریه نقش مهمی ایفا می کند. تا زمانی که ایران ایفاگر این نقش است، تیره کردن روابط با این کشور، دور از عقل و بسیار نزدیک بینانه خواهد بود. ما باید در اندیشه منافع خود باشیم. اما، البته، ما باید به مواضع آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورها نیز توجه کنیم».

نویسنده: ایگور سوبوتین
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «نیزاویسیمایا گازی یتا» /  ١٠ مارس ٢٠١٧

لینک اصلی: اینجا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد