مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

فراموشی وحشت، دستیابی‌امریکا‌به‌برتری‌کامل‌در سلاح‌های هسته‌ای

اعلام نشریه «علوم هسته ای» در آمریکا که این کشور در چارچوب یک برنامه محرمانه در طول یک دهه زرادخانه جنگ افزارهای هسته ای خود را با توان انهدامی بالا بازسازی کرده است، می تواند روسیه را در برابر شرایطی متفاوت قرار دهد. از سوی دیگر تاکید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر لزوم برخورداری این کشور از «برترین زرادخانه اتمی جهان» می تواند افزون بر ایجاد رقابت با روسیه، زمینه ساز شکل گیری مسابقه جهانی در این زمینه حتی بین متحدان واشنگتن شود.  

ترامپ اخیراً همزمان با ضعیف خواندن ارتش آمریکا، خواهان آن شد تا این کشور از برترین زرادخانه اتمی جهان برخوردار شود، در حالیکه چند تن از کارشناسان نظامی آمریکایی اعلام کرده اند پنتاگون از سال های نخست دهه میلادی گذشته پنهانی نوسازی این زرادخانه را آغاز و جنگ افزارهای جدید را نیز دریافت کرده است.

روزنامه روسی ماسکوفسکی کامسامولتس به نقل از گروهی از کارشناسان نوشت که آمریکا به برتری هسته ای جهانی دست یافته و با سلاح های زرادخانه اتمی خود می تواند ساختار دفاع موشکی دشمنان بالقوه خود را نابود کند. در مقاله این روزنامه به نقل از گزارش نشریه آمریکایی «بولتن علوم هسته ای» آمده است: واشنگتن در شرایطی است که می تواند حمله هسته ای کرده و توان پاسخ دادن را از دشمن سلب کند.

این نشریه به نقل از کارشناسان نظامی تاکید کرده که با این اقدام اتمی واشنگتن، ثبات راهبردی در سطح جهانی برهم خورده است. هانس کریستنسن رئیس مرکز اطلاعاتی فدراسیون دانشمندان آمریکا، تئودور پاستول کارشناس فناوری های موشکی و متیو مک کینزی مدیر برنامه های هسته ای شورای ملی دفاع از منابع طبیعی این کشور از جمله کارشناسانی هستند که در این باره اعلام نظر کرده اند.

این کارشناسان معتقدند که جهان از تحول واقعی زرادخانه اتمی آمریکا غافل ماند و واشنگتن تسلیحات هسته ای خود را نوسازی کرده است. روزنامه روسی همچنین نوشته است: پنتاگون موشک های دریایی «تریدنت -دو» Trident II را به هدایت ام.اس.4700 با سطح دقت بسیار بالا مجهز کرده است و اگر پیش از این فقط 20 درصد این موشک ها می توانستند به اهداف خود اصابت کنند، اکنون صد در صد شده و می توانند هر هدف محافظت شده ای را نابود کنند.

از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه برای نخستین بار با طرح موضوع لزوم تقویت توان زرادخانه تسلیحات هسته ای، ضمن ادعای اینکه واشنگتن خواستار جهانی عاری از جنگ افزار های اتمی است، گفت که ولی هیچگاه از دیگر کشورها حتی دوست، در این زمینه عقب نمی مانیم.

ترامپ ادامه داد : ایده آل این است که هیچ کشوری جنگ افزار هسته ای نداشته باشد، اما اگر بنا باشد کشورها چنین تسلیحاتی را داشته باشند، آمریکا باید در این زمینه جلودار باشد.

در همین حال روسیه نیز با توجه به رفتارهای آمریکا رقیب اصلی خود به تسلیحات اتمی توجهی خاص دارد و آن را عامل تضمین برقراری و حفظ موازنه راهبردی می داند. سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به تازگی پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش تسلیحات هسته ای در ازای لغو تحریم های ضدروسی را رد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: مسکو امکان کاهش تسلیحات هسته ای را در ازای لغو تحریم ها از سوی آمریکا بررسی نمی کند. از سوی دیگر، روسیه امکان کاهش تسلیحات هسته ای خود مطابق توافق های موجود با آمریکا را با توجه به ادامه استقرار سامانه پدافند موشکی این کشور در اروپا ناممکن می داند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه با بیان اینکه موضع طرف روسی در مورد دورنمای ادامه مذاکرات مربوط به اجرای قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی و در کل کاهش این تسلیحات، تغییری نکرده است، اظهار کرد: به مرزی رسیده ایم که مذاکرات روسیه و آمریکا در عرصه کاهش تسلیحات هسته ای به دلایلی امکانپذیر نیست.

ریابکوف گفت: روسیه سطح موجودی سلاح های هسته ای خود را به شاخص هایی که شوروی اواخر سال 1950 داشته، رسانده است. وی ادامه داد: بسیار مهم است که این شرایط را شرکای آمریکایی و تمام افرادی که در عرصه بین المللی کاهش تسلیحات هسته ای را تبلیغ می کنند، درک کنند.

روسیه تاکنون متکی به موشک های قاره پیما، بمب افکن های دوربرد و زیردریایی های پیشرفته تلاش کرده ضمن حفظ توان بازدارندگی این کشور، نظام توازن قوا را در برابر راهبردهای اتمی آمریکا حفظ کند، ولی شرایط کنونی با توجه به اطلاعات اعلام شده از سوی نشریه علوم هسته ای و همچنین تاکید ترامپ برای برتری یافتن در عرصه زرادخانه جنگ افزارهای هسته ای، می تواند سبب تغییر برخی معادله ها از نگاه مسکو شود.

اکنون، ارزیابی دقیقی از توان اتمی روسیه، آمریکا و همچنین فرانسه، انگلیس و چین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به عنوان کشورهای پیروز جنگ دوم جهانی که برخورداری از این جنگ افزار ویران کننده را حق خود می دانند، وجود ندارد.

براساس اطلاعات رسانه ای، مجموع شمار تسلیحات اتمی موجود در جهان کمتر از زمان جنگ سرد است. در اوج این دوران (سال 1986) نزدیک 70 هزار کلاهک هسته ای وجود داشت، ولی اکنون تقریبا به حدود 28 هزار جنگ افزار عملیاتی و غیرعملیاتی کاهش یافته که بیش از 95 درصد آن متعلق به روسیه و آمریکا اعلام شده است.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی و کشورهای پاکستان، هند و همچنین کره شمالی نیز خارج از مقررات و قوانین بین المللی در سطوح مختلفی توان تسلیحاتی اتمی دارند که بر نگرانی های کاربرد احتمالی آن می افزاید.

نویسنده: ایگور گاوریلوف
منبع: ایرنا بر اساس مطلب روزنامه «ماسکوفسکی کامسامولتس» / 3 مارس 2017

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد