مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

عملیات در سوریه ضعف های نظامی روسیه را آشکار کرده است

در حالی که از چندی قبل روسیه اقدام به اعزام یک ناو جدید جنگی به سواحل دریای مدیرترانه برای افزایش حمله به تروریستها در این کشور کرده، اما به گفته تحلیلگران تسلیحات و نیروهای جدیدی که روسیه عازم جنگ سوریه کرده، به جای نمایش قدرت به نوعی ضعف های نظامی و دفاعی روس ها را آشکار کرده است.
  
چندی پیش ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف روسیه وارد آبهای مدیترانه مدیترانه در سواحل سوریه شد و از چندی قبل نیز عملیات خود را برای هدف قرار دادن مواضع تروریست های داعش به وسیله موشک و پرواز جنگنده ها آغاز کرده است. در همین حال روسیه یکی از مهمترین تسلیحات هوایی خود یعنی میگ 29 را نیز در جنگ سوریه عملا به کار گرفته است.

اما اکنون تحلیلگران بر این باور هستند که به کار گیری این تسلیحات و در واقع به شکل کلی ورود روسیه به صحنه نبرد سوریه، ضعف های نظامی و دفاعی این کشور را نشان میدهد.

روزنامه
وال استریت ژورنال به نقل از مقامات ارشد نظامی ناتو مینویسد: در حال که ناو کوزنتسوف اکنون مشغول عملیات مهمی در سوریه است اما این شناور که عمر آن به حدود 25 سال میرسد از سیستم آتش باری قدرتمند که بر روی ناوهای آمریکایی مورد استفاده قرار میگیرد، بی بهره است و در نتیجه روسها را مجبور کرده تا میزان سوخت و مهمات کمتری بر روی این ناو را مورد استفاده قرار دهند.

همچنین گفته میشود که کاستی تعداد خلبان های آموزش دیده برای عملیات پروازی از روی یک ناو جنگی روسیه را مجبور کرده است تا از تعداد محدودی خلبان آموزش دیده بر روی این ناو استفاده کند. این در حالی است که روسها طی ماه گذشته نیز یکی از جنگنده های خود را طی یک عملیات آزمایشی برای پرواز و فرود بر روی این ناو از دست داده اند.

اریک ورتیم یکی از تحلیلگران نظامی در این باره مینویسد که نیروی دریایی روس ها طی سالهای گذشته تجربه عملیاتی چندانی در صحنه های واقعی نبرد نداشته است. وی این موضوع را یکی از دلایل بزرگ ضعف نظامی روس ها در مقایسه با نیروی دریایی آمریکا میداند.

البته روسها به هیچ وجه رسما اعلام نکرده اند که ناو کوزنتسوف برای عملیات نیروهای روسی و سوری در حلب به کار گرفته شده اما مقامات ناتو معتقدند که هدف اصلی از اعزام این ناو همین موضوع بوده است.

این در حالی است که به گفته وال استریت از بسیاری از جنبه ها روس ها تنها بخشی از نیروی عظیم نظامی که آمریکا در اختیار دارد را هدایت میکنند. ایالات متحده در حال حاضر 10 ناو هواپیمابر هسته ای در اختیار دارد که به این کشور اجازه میدهد تا دسته های نظامی گسترده را در هر زمانی به هر نقطه ای از دنیا اعزام کند.

تحلیلگران نظامی و اطلاعاتی تأکید دارند که نبرد سوریه تا به اینجا نشان داده که روسیه تجربه بسیار اندکی در استفاده از تجهیزات و تسلیحات در جنگ های طولانی مدت دارد. همچنین تجربه فعلی روسها برای برخاستن و نشاندن هواپیماها از سطح ناو کوزنتسوف نشان میدهد که خلبان های روس در این موضوع و به ویژه در دریاهای مه گرفته و مواج مشکلات اساسی دارند. اما با این حال به گفته مقامات غربی اکنون روسیه این فرصت را در اختیار دارد تا از تجربیات و تجهیزات جنگی خود با استفاده از نبرد روسیه زنگ زدایی کند!

این در حالی است که به گفته نورمن پولمار تحلیلگر مسائل روسیه، استفاده از ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف دست کم یک نفع بزرگ دیگر برای روسیه داشته است و آن این است که اکنون این ناو به سر خط خبر رسانه ها تبدیل شده و توانسته برای نیروی دریایی روسیه اعتبار و پرستیژ دست و پا کند.

اما وی نیز هنوز بر این باور است که عملیات دریایی روسها نشان داده که این کشور در این حوزه از محدودیت های بسیار زیادی در مقایسه با آمریکا و توان آن برای اعزام و استفاده از ناوهای هواپیمابر رنج میبرد.

نویسنده: ناتان حاج و جولیان بارنس
منبع: تابناک به نقل از «وال استریت ژورنال» / 28 نوامبر 2016

لینک اصلی: اینجا

نظرات 1 + ارسال نظر
M.S.R دوشنبه 8 آذر 1395 ساعت 21:36 http://madahi-varedati.blogsky.com

به هر حال هر کشوری باید یه زمین شبیه سازی برای سنجیدن میزان آمادگی خودش داشته باشه هرچقدر به واقعیت نزدیکتر باشه بهتره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد