مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

ماه عسل نامعلوم بین پوتین و ترامپ

از نظر رئیس جمهور روسیه از عادی شدن روابط با آمریکا «راهی طولانی و دشوار خواهد بود.» پس از سرخوشی ناشی از حذف جناح دمکرات، که در روسیه به عنوان نیروی متخاصم در نظر گرفته می شود، تردید آغاز شده است. سرگئی مارکف، کارشناس سیاسی نزدیک به کرملین و نماینده سابق حزب حاکم روسیه متحد، در مصاحبه با رادیوی پژواک مسکو گفت: «ترامپ و پوتین مردسالار هستند.»
  
او افزود: «ترامپ غیرقابل پیش بینی و بی تجربه است.... ضروری است که نشان دهیم وی مردسالار است و با پوتین رقابت می کند.» لیلیا شوسووا نیز در تحلیل سیاسی خود می گوید: «بزرگ ترین مانع برای از سرگیری روابط بین آمریکا و روسیه خواست ترامپ مبنی بر تغییر دادن قوانین بازی است. این وظیفه رهبران دو کشور است، باید در انتظار مشکلات بود...»

ولادیمیر پوتین بلافاصله پس از ارسال پیام تبریک به رئیس جمهور جدید آمریکا، در روز چهارشنبه نهم نوامبر اذعان کرد عادی شدن روابط روسیه و آمریکا «راهی طولانی و دشوار خواهد بود»، همانگونه که وی این موضوع را دو بار تکرار کرده بود و اعلام کرد با همتای خود قبل از انتصاب رسمی وی در ژانویه ٢٠١٧ گفتگو نمی کند.

نخستین دردسر در روز بعد روی داد. در حالی که در طول مبارزات انتخاباتی در آمریکا هیلاری کلینتون، رقیب دمکرات وی به طور آشکار نامزد جمهوری خواه را به «آلت دست» رئیس جمهور روسیه متهم می کرد، وی همواره هر گونه ارتباط با مسکو را رد می کرد و سرژ ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، عکس آن را تأیید می کرد. به نقل از خبرگزاری اینترفاکس وی گفت: «ارتباط هایی وجود داشته است.

این کار در طول مبارزات انتخاباتی روی داد و ادامه خواهد یافت.» او افزود: «بدیهی است که ما اکثر اطرافیان دونالد ترامپ را می شناسیم. آیا این حماقت است؟ آیا قصد عمدی برای اشتباه کردن است؟ ریابکوف جزئیات دیگری را بیان نکرد اما سخنانش باعث شد که قبل از انتخابات روز سه شنبه هوپ هیکس، سخنگوی ترامپ آن را به شدت تکذیب کند: «هیچ ارتباطی با مقامات رسمی روسیه برقرار نشده است.»

خشم
اظهارات ناراحت کننده دیگر برای گروه جمهوری خواه این بود: مارکف، عنصر نامطلوب در استونی، در مصاحبه با رادیو پژواک مسکو پس از مباهات بر حمایت خود از حملات سایبری علیه دولت متبوع خود (استونی) در سال ٢٠٠٧، اتهامات مقامات آمریکا را بر ضد هکرهای روسی در نفوذ به نامه های الکترونیک مقر حزب دمکرات رد کرد و افزود: «شاید ویکی لیکس به آنها کمک کرده است.»

رئیس جمهوری روسیه با پذیرفتن شرط بندی سیاسی، هر چه بگویند، از هیچ چیز یا تقریباً برگ های برنده شریک جدید خود اطلاع ندارد و این شرایط نوعی خشم را در کرملین برانگیخته است. دیمتری پسکف، سخنگوی پوتین از نیویورک که روز پنجشنبه برای حمایت از بازیکن روسی در مسابقات قهرمانی شطرنج جهان سفر کرده بود، این موضوع را که وی حامل پیامی از سوی رئیس جمهور روسیه است، تکذیب کرد. اما او از تشابه دیدگاه های دو رئیس جمهور شگفت زده شده بود. پنجشنبه شب پسکف در شبکه یک سراسری روسیه تأکید کرد: «آنها همان اصول سیاست خارجی را مطرح کردند و این باورنکردنی است.»

لیلیا شوسوا، کارشناس سیاسی، می گوید: «اگرچه ترامپ به ابراز علاقه به پوتین ادامه می دهد اما «ایجاد تحول جدی در روابط» جدید چندان محتمل به نظر نمی رسد. باید به روس ها یادآوری کرد از این که یک آمریکای قابل پیش بینی بیشتر به نفع آن هاست چون کرملین همواره آماده است بازی را برهم بزند و همزمان از آمریکایی ها می خواهد که به قوانین بازی پایبند باشند. اکنون ممکن است در صورت تغییر بازی از سوی کرملین، با واکنشی از سوی واشنگتن روبرو شود که پیش از خود نشان نداده بود.

«مرد عمل»
بسیاری مانند سرگئی گلازیف، مشاور اقتصادی پوتین، امیدوارند که روی کارآمدن رئیس جمهور جدید آمریکا بیانگر لغو تحریم ها باشد. گلازیف می گوید: «تصور می کنم که ترامپ مرد عمل است، و تحریم ها بر ضد روسیه را که برای موسسات آمریکایی زیان بار است، لغو کند.» اما هیچ چیز چندان قطعی نیست. احتمال دارد شور و شوقی که به علت انتخابات آمریکا در روسیه به وجود آمده، تأثیر حاشیه ای ناخواسته داشته باشد.

الکسی ناوالنی از شخصت های مخالف دولت روسیه که از دسترسی به شبکه های تلویزیون ملی محروم است، تحلیل خود را به شبکه های اجتماعی ارسال کرده است. او ضمن تأکید بر اختلافات بین پوتین و ترامپ نتیجه گیری می کند: «از طرفداران ترامپ نیستم... اما ما باید به یک موضوع توجه کنیم: هیچ کارشناس و ناظری پیش بینی نکرده بود که وی برنده شود. مردم به کسی که می خواستند رأی دادند و انتخابات یعنی همین.»

نویسنده: ایزابل ماندرو
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «لوموند» / ١٢ نوامبر ٢٠١٦

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد