مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

استقرار بخش‌های جدید سامانه ضدموشکی و ضرورت آمادگی ایران و روسیه

استقرار بخش‌های جدید سامانه موشکی امریکا و ضرورت آمادگی ایران و روسیه

آژانس دفاع موشکی و کمپانی ریتیون در حال آزمایش و ساخت نوعی موشک اس ام - ٣ هستند که قادر است موشک های بالستیک تهدید کننده ای را که از فضا به جو زمین نزدیک می شوند، ردیابی و نابود سازد.   مقامات آژانس موشکی طی بیانیه ای به اطلاع اسکات واریر رساند، این موشک جدید که «اس ام- ٣ آی آی ای» نام دارد و قرار است که از یک سامانه دفاع موشکی از روی زمین شلیک شود که پنتاگون برای استقرار آن ها در لهستان تا سال ٢٠١٨ برنامه ریزی کرده است.

موشک های اس ام - ٣ که برای نخستین بار در کشتی های نیروی دریایی به کار گرفته شدند، موشک های رهگیر خارج از جو هستند که با هدف نابود سازی موشک های بالستیک کوتاه و میان برد دشمن بیرون از جو زمین طراحی شده اند. تهدیدات تسلیحاتی در فضا، در فاز موسوم به «در اواسط مرحله شلیک»، دفع خواهند شد.

استقرار این سامانه که در خاک لهستان برنامه ریزی شده است، بخش مهم تجهیزاتی است که پنتاگون آن را برنامه سامانه دفاع ضد موشک های بالستیک اجیس آشور (Aegis Ashore) نامیده است، اقدامی که در راستای ارتقای سیستم رادار اجیس Aegis مستقر در کشتی در خدمت فن آوری دفاع موشکی زمینی انجام می گیرد. سایت های برنامه اجیس آشور Aegis Ashore به مثابه بخشی از «برنامه رهیافت سازگار فاز اروپایی» دولت اوباما در لهستان هم اکنون فعال شده اند.

مفهوم این برنامه این است که از طریق فن آوری اس ام - ٣ و رادار هم اکنون موفق و عملیاتی اجیس Aegis، یک سامانه دفاع ضد موشکی مستقر در زمین، با هدف محافظت از قاره اروپا در برابر تهدیدات بالقوه موشک های بالستیک برنامه ریزی شود.

بدون آنکه از کشورهایی مانند ایران و روسیه یا سایر کشورهای خاورمیانه ای دشمن، نامی برده شود، این سامانه ها برای محافظت از اروپا و متحدان ناتو در برابر تهدید حملات موشکی با بیشترین برد، طراحی شده اند. موشک های رهگیر دفاعی زمینی، از جمله گونه های متفاوت اس ام - ٣، در رومانی و لهستان، می توانند حملات موشکی تهدید کننده اروپا را دفع کنند.

اس ام - ٣ نوعی کلاهک انرژی جنبشی است که می تواند در هر ساعت بیش از ٦٠٠ مایل سفر کند و هیچ مواد منفجره ای حمل نمی کند و در عوض به قدرت کامل برخورد و اصابت، با هدف تخریب دشمن، متکی است. به گفته مسئولان کمپانی ریتیون، موشک های اس ام- ٣ آی آی ای نوع پیشرفته و تکامل یافته موشک عملیاتی کوچکتر ی به نام اس ام - ٣ آی بی هستند.

امی کوهن، مدیر اس ام - ٣ ریتیون، در مصاحبه ای به اسکات واریر گفت: «این مدل ارتقاء یافته تر  اس ام - ٣ آی بی است. که علت آن موشک بلندتر است. این موشک دارای اسکلت مکانیکی ٢١ اینچی است. ما از پوشش منطقه تحت دفاع بزرگ تری برخورداریم. در ضمن در کلاهک جنبشی خود توانمندی بیشتری به کار بسته ایم تا به حساسیت بالاتری برسیم - و بدین ترتیب جستجوگر بهتری است.

روند ساخت و توسعه موشک اس ام - ٣ آی آی ای هنوز به اتمام نرسیده است و قرار است که نخستین آزمایش پروازی خود را در نیمه دوم سال جاری انجام دهد. کوهن توضیح داد، در آزمایش شرکت ریتیون و آژانس دفاع موشکی، کلاهک جنبشی و [قابلیت] جستجوی موشکی آن در یک محیط فضایی ارزیابی خواهد شد. یک موشک با قابلیت جستجوگری پیشرفته تر، در مقایسه با موشک اس ام - ٣ آی بی، بهتر خواهد توانست که موشک های نزدیک شونده را از فاصله دورتر مشاهده کند.

بعضی از این تدابیری که روی این موشک پیاده شده اند، «افزایش حساسیت» توصیف شده اند، بدین گونه که از «آرایه هواپیما فاصله کانونی» [نوعی ابزار حس کردن و پی بردن به تصویر] برای ردیابی موشک های دیگر و قدرت پردازش کامپیوتری بیشتر استفاده می کند. به گفته لهنر، موشک اس ام - ٣ بلوک آی ای دو آزمایش بسیار موفقی را پشت سر گذاشته است - که البته این کار بدون پرتاب موشک هدف انجام شده است.

کوهن افزود: «نخستین آزمایش پرواز رهگیری برای نیمه دوم سال برنامه ریزی شده است. ما با یک موشک میان برد مواجه هستیم - آزمایش پروازی بعدی ما را در موقعیت و مسیر مطمئنی برای حمایت از فاز سوم برنامه «ای پی ای ای» در لهستان قرار خواهد داد.

مقامات گفتند، کمپانی ریتیون در دسامبر سال گذشته، مبلغ ٥٤٣ میلیون برای تولید موشک های اس ام - ٣ آی آی ای دریافت کرد. شماری از این موشک ها برای استقرار در سامانه «ایجیس آشور» در سال ٢٠١٨ به لهستان ارسال خواهند شد.

تولید این موشک ها بر اساس همکاری بین شرکت ریتیون در آمریکا و ژاپن انجام می شود. ژاپن و شرکت ریتیون ٥٠ درصد از موشک ها را تولید می کنند و پس از آن توسط شرکت ریتیون تکمیل خواهد شد.

به گفته کنیون هیسر، در این بین، کمپانی ریتیون و آژانس دفاع موشکی در حال ارتقا نرم افزار موشک اس ام - ٣ آی بی هستند که تهدیدات جدید را بهتر شناسایی و نابود سازد. او افزود از بعضی از فن آوری هایی که برای اس ام - ٣ آی آی ای طراحی شده اند، در ساخت موشک های اس ام - ٣ آی بی به کار گرفته می شوند.

نویسنده: کریس اُزبورن
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «نشنال اینترست» / 28 می 2016

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد