مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

شلیک هشداردهنده ترکیه

پوتین احتمالا اراده ناتو را آزمایش می کند. ترک ها به حمایت آمریکا نیاز دارند.

دو فروند جنگنده اف – ١٦ نیروی هوایی ترکیه روز سه شنبه یک فروند هواپیمای سوخو ٢٤ روسیه را در حریم هوایی ترکیه سرنگون کردند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این اقدام را خنجر زدن از پشت توصیف کرد و گفت این اقدام بر روابط مسکو- آنکارا تاثیری جدی برجای خواهد گذاشت.  

وقتی می گوئیم ماه های پایانی زمامداری اوباما خطرناک ترین دوره از زمان پایان جنگ سرد به این طرف خواهد بود، منظور ما رویدادهایی این چنین است. مقامات نظامی ترکیه می گویند خلبانان روسی به ده بار هشدار آن ها ظرف ٥ دقیقه برای بازگشت به حریم هوایی سوریه پاسخی ندادند و بعدا از آن هواپیمای روسی هدف قرار گرفت و سرنگون شد. این گفته صحیح به نظر می رسد چون آنکارا پیش از این نیز درباره نقض حریم هوایی خود به روس ها هشدار داده بود.

هواپیماهای روسیه در اوایل اکتبر دوبار حریم هوایی ترکیه را نقض کردند، رویدادی که دبیر کل ناتو جنز استولتنبرگ آن را " تصادفی " نمی داند. تقریباً در همان تاریخ یک فروند میگ -٢٩ روسیه، رادار خود را روی جت های ترکیه که بر فراز مرز سوریه گشت زنی می کردند به مدت چهار دقیقه قفل کرد. بعد از آن نیز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین روسیه که وارد قلمرو هوایی ترکیه شده بود سرنگون شد. روسیه مدعی است که هواپیمای بدون سرنشین سرنگون شده، به این کشور تعلق نداشته است.

چندی پیش نیز وزارت امور خارجه ترکیه سفیر مسکو در آنکارا را فراخواند و به حمله هوپیماهای روسیه به روستاهای ترک نشین در سوریه اعتراض کرد. مقامات ترکیه به سفیر روسیه گفتند چنین به نظر می رسد که آن ها علیه تروریست ها مبارزه نمی کنند بلکه روستاهای ترک نشین را بمباران می کنند و چنین اقدامی پی آمدهای خطرناکی خواهد داشت.

این گفته مقامات وزارت امور خارجه ترکیه درباره بمباران روستاهای ترک نشین سوریه توسط هواپیماهای روسیه ، با الگوی عملیاتی روس ها در حمله به مخالفان رژیم بشار اسد به استثنای مواضع دولت اسلامی مطابقت دارد و نشان می دهد که پوتین در جنگ علیه دولت اسلامی یک شریک مناسب محسوب نمی شود. کوری شیک از کارشناسان موسسه پژوهشی هوور می گوید پرسش مهم این است که پوتین به چه علت ترکیه را که دارای ارتش نیرومندی است و عضو ناتو می باشد تحریک می کند. شاید بخشی از پاسخ این پرسش، متحد شدن روسیه با ایران و دست نشاندگان شیعه آن در دمشق و لبنان باشد که خود را با ترکیه سنی برای سیطره بر منطقه، در رقابت می بینند.

این احتمال نیز وجود دارد که پوتین سرگرم آزمودن همبستگی موجود در سازمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور سوریه رهبری دمدمی مزاج است که با رفتارهای نسنیجده و همچنین گرایش های اسلامی خود، رنجش خاطر متحدانش را فراهم آورده است. اگر روسیه به ایجاد مزاحمت های خود برای ترکیه ادامه دهد و ناتو به حمایت از آنکارا وارد عمل نشود، در آن صورت، پوشالی بودن ماده ٥ پیمان آتلانتیک شمالی مبنی بر دفاع جمعی ، به اثبات خواهد رسید.

دولت اوباما در پی کشتار اخیر در پاریس از توسل به ماده ٥ این پیمان برای کمک به فرانسه خودداری کرد و روز سه شنبه نیز در پی انتشار خبر سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه توسط جنگنده های ترکیه، اوباما گفت گرچه ترکیه حق دارد از حریم هوایی خود دفاع کند اما وی ترجیح می دهد که به این بحران دامن زده نشود. حال باید دید اگر پوتین این اقدام ترکیه را تلافی کند چه اتفاقی خواهد افتاد. باید اوباما می گفت که آمریکا در کنار متحد خود ایستاده است.

اوباما در کنفرانس خبری روز سه شنبه خود با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه گفت سفرش به پاریس در ماه جاری میلادی برای شرکت در همایش سران برای مقابله با گرم شدن کره زمین، پاسخی دندان شکن به تروریست ها خواهد بود. حال باید منتظر ماند و دید که پوتین از این سخن اوباما چه برداشتی می کند؟

نویسنده: تحریریه
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «وال استریت ژورنال» / 24 نوامبر 2015

لینک اصلی:
اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد