مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

روسیه و تحویل سامانه های «اس٣٠٠» به ایران

برخورداری ایران از مجموعه «اس – ٣٠٠»، قدرت تدافعی این کشور را تحکیم خواهد بخشید و حمله علیه تاسیسات نظامی این کشور را دشوار خواهد ساخت. روز دوشنبه، سرگی چمزوف، مدیر عامل شرکت «روس تخ»، به خبرنگاران خبر داد که قرارداد با ایران در خصوص ارسال مجموعه زمینی – موشکی «اس – ٣٠٠» به این کشور به اجرا در آمد. امضای این قرارداد به این معنا است   که این مجموعه، نخستین نمونه تسلیحات روسیه در ایران، بعد از اتخاذ قرار مربوط به لغو تحریم های اعمالی علیه این کشور خواهد بود. ارسال این مجموعه، به طور چشمگیری قوه «آسیب ناپذیری» تاسیسات ایران را افزایش می دهد که احتمال دارد، در معرض حملات اسرائیل و امریکا قرار گیرد.

سرگی چمزوف، مدیر عامل شرکت «روس تخ»، در حاشیه نمایشگاه هوایی بین المللی در دوبی، به خبرنگاران در خصوص امضای این قرارداد خبر داد. چمزوف گفت: «از سیستم دفاع ضد موشکی «اس – ٣٠٠» سخن در میان است و قرارداد مربوط به آن امضا شد». وی گفت، بعد از اجرای نخستین بخش قرارداد پیرامون ارسال این مجموعه، ایران از شکایت خود علیه روسیه در رابطه با عدم اجرای این قرارداد به دادگاه چشم پوشی خواهد کرد.

براساس قراردادهای منعقده میان ایران و روسیه در سال ٢٠٠٧ میلادی، دولت روسیه متعهد شده، پنج دستگاه از مجموعه دفاع ضد موشکی «اس – ٣٠٠» خود را به ایران ارسال کند. ارزش این قرارداد تا٨٠٠ میلیون دلار بالغ می شود. پیش از این، ایران در پی عدم اجرای این قرارداد، با اعلام دعوی علیه روسیه در دادگاه بین المللی، پرداخت جریمه ای بالغ بر ٤ میلیارد دلاری، از سوی این کشور را مطالبه کرده بود. این قرار توسط دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه، اتخاذ شده بود.

در آن ایام، دولت روسیه اعلام کرده بود که مجموعه «اس – ٣٠٠» مشمول تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران نمی شود، اما بعدها روسیه برای حمایت از مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای، به این قرار رسید که از ارسال این مجموعه به ایران امتناع کند. در آن زمان، منابعی در محافل سیاست خارجی، علت اتخاذ این قرار را چنین توصیف کردند که روسیه منافع اسرائیل را مورد توجه قرار داده که از این کشور عدم ارسال این مجموعه به ایران را درخواست کرده است.

مجموعه «اس – ٣٠٠» سلاح بسیار قدرتمندی است و برای دفاع از تاسیسات زمینی در برابر حملات هوایی دشمن در نظر گرفته شده است. برد شلیکی این مجموعه تا ٣٠٠ کیلومتر می رسد. این مجموعه، در زمره تسلیحات بسیاری از کشورهای خارجی نظیر، چین، بلغارستان، ونزوئلا و یونان نیز قرار گرفته است. و این در حالی است که در حال حاضر، روسیه مجموعه های مدرن تر «اس – ٤٠٠» را نیز در اختیار دارد که از لحاظ ویژگی های تاکتیکی و فنی، به طور چشمگیری از مجموعه «اس – ٣٠٠» پیشرفته تر است.

جالب این است که روسیه بعد از توقف اجرای قرارداد مربوط به مجموعه «اس – ٣٠٠»، ارسال مجموعه «آنتی – ٢٥٠٠» را به این کشور پیشنهاد کرد. این مجموعه الگوی تغییر یافته مجموعه «اس – ٣٠٠» است که به درخواست دایره دفاع ضد هوایی نیروی زمینی طراحی شده است. اما، ایران این پیشنهاد را رد کرد.

به گفته کارشناسان نظامی، برخورداری ایران از چنین مجموعه ای، به طور چشمگیری قدرت تدافعی این کشور را تحکیم خواهد بخشید و حمله علیه تاسیسات نظامی این کشور را دشوار خواهد ساخت. به رغم آن که ایران توانست در خصوص لغو تعداد زیادی از تحریم ها در ازای برقراری کنترل بین المللی بر تاسیسات هسته ای اش به توافق برسد، احتمال چنین حملاتی، به قوت خود باقی است. دولت اسرائیل، یکی از دشمنان اصلی ایران در منطقه، اعلام کرده که حق حمله نظامی علیه ایران را برای خود محفوظ داشته است. دشمن دیگر ایران در منطقه، عربستان سعودی است که با تهران بر سر نفوذ در سوریه مبارزه می کند.

نشریه بین المللی معتبر HIS Janes خاطر نشان می کند که این مجموعه قادر است به طور موثری در ضدیت با هواپیمایی امریکا و اسرائیل به کار برده شود. در ماه آوریل سال جاری، این نشریه اعلام کرد: «مجموعه «اس – ٣٠٠»، حمله بالقوه امریکا و یا اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران را با خطرات جدی مواجه می کند و همچنین، تاثیر بالقوه این حملات را کاهش می دهد». به گفته الکساندر پرنجییف، کارشناس ارشد انجمن سیاست شناسان نظامی، این مجموعه به طور چشمگیری قوه «آسیب ناپذیری» تاسیسات ایران در برابر حملات هوایی اسرائیل و امریکا را ارتقاء می دهد.

پرنجیف می گوید: «بدین ترتیب، این مجموعه تمامی طرح های مربوط به هر گونه اعمال فشار نظامی علیه ایران، در صورت عدم اجرای احتمالی مفاد توافقنامه پیرامون برنامه هسته ای از سوی این کشور را ناکام می گذارد. امریکا اغلب در چنین شرایطی، به اعمال فشارهای نظامی متوسل می شود، نه دیپلماتیک».

نویسنده: الکساندر براترسکی
منبع: اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد به نقل از «گازی یتا.رو» / 9 نوامبر 2015

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد