مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

نتانیاهو و کابینه نظامی اسرائیل در روسیه

بنیامین نتانیاهو به خاطر بحرانی شدن اوضاع در خاور نزدیک، عازم مسکو شد. نخست وزیر اسرائیل در جریان دیدار خود از مسکو، در این خصوص با ولادیمیر پوتین سخن گفت. نخست وزیر اسرائیل در دیدار خود با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گفت: «اسرائیل و روسیه منافع مشترکی دارند که برقراری ثبات در خاور نزدیک است. من به خاطر پیچیده شدن اوضاع امنیتی و بحرانی تر شدن روز افزون آن به اینجا آمده ام».   نتانیاهو خاطر نشان کرد که به ویژه، طی ماه های اخیر، اوضاع بحرانی تر شده است. وی اعلام کرد: «همانطور که می دانید، ایران و سوریه گروهک اسلامی تندروی تروریستی را در ضدیت با کشور ما، به تسلیحات پیشرفته ای مجهز می کنند.

در سال های اخیر، هزاران فروند موشک در ضدیت با مردم اسرائیل به کار گرفته شده اند». بوریس شترن، خبرنگار «شبکه نه» تلویزیون اسرائیل، اوضاع کنونی را برای مراد کاشین، خبرنگار «کامرسانت اِف اِم»، تفسیر کرد.
- کارشناسان اسرائیلی در خصوص دیدار نتانیاهو از روسیه چه نظری دارند و از این دیدار، حاصل شدن چه نتایجی را انتظار دارند؟

- همه از مسأله اصلی سخن می گویند که به این معناست: این مذاکرات بسیار پیچیده و بسیار دشوار خواهد بود، زیرا، از نقطه نظر اسرائیل و اروپایی ها وهمچنین، آمریکایی ها، مشارکت روسیه در مناقشه سوریه، به طور کامل تمامی اوضاع را تغییر خواهد داد، از این رو، برای اسرائیل که نمی تواند در حد معینی روی یاران اروپایی و آمریکایی خود حساب کند، برخورداری از ضمانت های روسیه، در بازی، بر اساس اصول و یا بندهای مشخص، بسیار مهم است. افزون بر آن، اسرائیل برای دولت روسیه پیشنهاداتی هم دارد. نتانیاهو با دست خالی عازم مسکو نشده بود و به همراه او، در عمل جمع صاحبان قدرت نظامی این کشور نیز در مسکو فرود آمده اند: رئیس ستاد مشترک، رئیس سرویس اطلاعاتی و دبیرکل شورای امنیت. و اینجا از انتقال اطلاعات عملیاتی به روسیه در خصوص رویدادهای جاری در سوریه سخن در میان خواهد بود که سرویس نظامی اسرائیل آنها را در اختیار دارد.

در ازای آن، اسرائیل قصد دارد، از روسیه عدم مداخله در تمامی مناقشات احتمالی میان اسرائیل و سوریه، اسرائیل و «حزب الله»، اسرائیل و ایران تا حد ممکن، ممانعت از اقدامات ایران در ضدیت با اسرائیل در منطقه و همچنین دفاع از دوستان – مردم ساکن جنوب سوریه – را خواستار شود. اسرائیل می خواهد در نهایت امکان، از مردم این منطقه دفاع کند و آنان را نجات دهد.
- چرا نتانیاهو باور دارد که ولادیمیر پوتین قادر است از فعالیت ضد اسرائیلی ایرانی ها در خاک سوریه ممانعت کند؟

- به احتمال زیاد، نتانیاهو بر این باور است که پوتین در حال حاضر، طرح های بسیار جدی تر از مداخله یا اعمال نفوذ در جریان ضدیت با اسرائیل را دارد.
افزون بر آن، اسرائیل – تنها نهاد ارضی در منطقه است که در عمل، قادر است با قوای روسیه همکاری و از پایگاه های نظامی اش جانبداری کند. و در نهایت، اسرائیل در عمل از اطلاعات عملیاتی – تاکتیکی در خصوص رویدادهای جاری در سوریه و این که چه کسانی در آنجا حضور دارند، چه نوع تسلیحاتی در این کشور وجود دارد و غیره و غیره برخوردار است. در صورت حضور قوای نظامی روسیه در خاک این کشور، داشتن چنین اطلاعاتی ضروری می نماید.
افزون بر آن، اسرائیل بیش از هر کشور دیگری می داند که به طور مستقیم در پشت مخالفان در سوریه چه کسانی قرار دارند. و اینجا از شبه نظامیان «دولت اسلامی» سخن در میان است که از یک سو، گروه های پراکنده و از سوی دیگر، گروه بسیار سازمان یافته ای با انگیزه بالای رزمی به شمار می روند که از نقطه نظر، اجرای اقدامات نظامی علیه آنان، مسأله بسیار جدی می باشد.

- اما، اسرائیل همواره به تندی علیه ارسال سلاح روسیه به سوریه سخن گفته است. آیا در جریان مذاکرات به این موضوع نیز اشاره خواهد شد و یا طرفین ترجیح خواهند داد در خصوص آن سخن نگویند و سکوت اختیار کنند؟
- این هم یکی از نکات کلیدی است، زیرا اسرائیل نگران خود مسأله ارسال تجهیزات بسیار پیشرفته و تسلیحات به ارتش سوریه و یا گروهک های حامی اسد نیست، بلکه بیشتر به دنبال دریافت این ضمانت است که این تسلیحات به دست تروریست ها و «حزب الله» که اسرائیل با آن به طور مستقیم مشکلات زیادی دارد، نیفتند.

- مسکو چگونه می تواند چنین ضمانتی را ارائه دهد؟
- مسکو این قدرت را دارد. دست کم، تاکنون، سلاح های تاکتیکی به دست «حزب الله» نیفتاده است. در سال 2013 میلادی، در جریان دیدار پیشین، این موضوع یکی از موضوعات اصلی بوده است، از جمله، در زمان دیدار میان نتانیاهو و پوتین. از این رو، بدون تردید، ضمانت دولت روسیه در این رابطه، برای اسرائیل بسیار ارزشمند خواهد بود. افزون بر آن، از میان تحلیلگران اسرائیلی، هیچکس این موضوع را تضمین نکرده است، با این همه، نتانیاهو با دولت آمریکا و رئیس جمهور اوباما روابط جدی برقرار کرده است و اکنون، به ولادیمیر پوتین نیز قواعد بازی را پیشنهاد نمی کند، زیرا، داعش، مسأله بسیار جدی تری است.

- بوریس لطفا بگویید که در حال حاضر، داعش برای اسرائیل تا چه حد خطرناک است؟ و دیدار روز دوشنبه چگونه می تواند اسرائیل را در مقابله با داعش کمک کند؟
- نخست، در خاک سوریه، ارتش منظم وارد جنگ با دولت های خارجی نشده و یا عملیات نظامی جدی صورت نگرفته است.
ارتش روسیه نیروی بسیار جدی است که در عمل، می تواند با قوا و یا گروهک «دولت اسلامی» مقابله کند. برای اسرائیل، این یک مسأله بسیار جدی است. بی شک، اسد شرارت کمتری به شمار می رفت، زیرا، در مورد او همه چیز شفاف و روشن بود که برای اسد نیز ضرورت داشت. از سوی دیگر، اگر در نهایت «دولت اسلامی» به جای اسد روی کار آید، این مساوی خواهد با آغاز «جنگ» .

دولت اسلامی به احتمال قوی به نوعی در صدد رخنه بر اسرائیل، کاربرد نیرو علیه این کشور بر خواهد آمد و این به معنای جنگ مستقیم خواهد بود که اسرائیل آن را نمی خواهد. اسد نیز مخالف جنگ مستقیم با اسرائیل بود، زیرا اسد دست کم متوجه بود که ممکن نیست بتواند در برابر ارتش اسرائیل ایستادگی کند، اما «دولت اسلامی» به این مسایل اهمیتی نمی دهد و به عبارتی از انگیزه های دیگری پیروی می کند. تصمیم گیری هایش نیز در سطوح دیگری صورت می گیرد.

به این ترتیب، به موازات تسریع روند پایان گیری جنگ داخلی در سوریه و خاتمه همه عملیات جنگی در این کشور، شانس اسرائیل نیز از این جهت افزایش خواهد یافت که سوریه درگیر مشکلات داخلی خود شود، نه موجودیت اسرائیل و این ساده ترین حساب برای اسرائیل است. از این رو، در همه و حتی در اندوهگین ترین مقاله های تحلیلی که تا به امروز درج شده اند، از سفر هیأت اسرائیلی به مسکو، با خوشبینی و امیدهای زیادی به این که ارتباط برقرار خواهد شد و می توان به توافق رسید، اوضاع در خاک سوریه به راستی تغییر و اصلاح خواهد شد، سخن گفته شده است. 


نویسنده:
تحریریه
منبع:
سایت اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد به نقل از «کامرسانت» / 21 سپتامبر 2015

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد