مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

آیا سربازان روس به زودی برای رژیم اسد می جنگند؟

به گزارش منابع اسرائیلی به زودی هزاران نظامی روس در سوریه بر ای بشار اسد خواهند جنگید. کارشناسان در این باره تردید دارند، اما با وجود این، از تغییراتی در این جنگ داخلی سخن به میان می آورند. از سال ها پیش روسیه رژ یم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را با ارسال منظم تسلیحات و مهمات سر پا نگه داشته است. با وجود این، نیروهای وی پیوسته با شکست روبر و می شوند.   به همین علت گفته می شود مسکو به زودی "هزاران" نظامی خود را برای مداخله فعال در این جنگ خونین به سوریه اعزام خواهد کرد. سایت خبری اسرائیلی "واینت" در این باره به نقل از "دیپلمات های غربی" ناشناس این موضوع را گزارش کرده است.

در حال حاضر یک یگان پیشگام در آنجا حضور داشته و مشغول آماده سازی پایگاهی هوایی در نزدیکی دمشق برای پیاده شدن نیرو های ارتش روسیه است. قرار است علاوه بر مشاوران، پرسنل فنی و خلبانان جنگنده بمب افکن ها و بالگردهای جدیدی نیز به سوریه ارسال شوند. وظیفه اصلی آنها این است که در کنار سربازان سوریه با شبه نظامیان تروریست دولت اسلامی (داعش) مبارزه کنند. از آغاز جنگ داخلی سوریه در بهار سال 2011، بیش از 240 هزار نفر از مردم این کشور کشته شده اند. بر اساس برآوردهای سازمان های کمک دهنده بین المللی حدود ده میلیون نفر - یعنی یکی از هر دو نفر ساکن این کشور – آواره و پناهنده شده اند.

از جنگ داخلی به جنگ نیابتی
نیروهای اسد در مبارزه علیه گروه های مختلف مسلح،‌ کمک های گسترده ای از خارج دریافت می کنند. یک بار در هفته یک کشتی روسی انباشته از مهمات و تجهیزات در شهر بندری لاذقیه پهلو می گیرد. حتی ایران برای حمایت از این رژیم به دمشق سلاح و مشاور می فرستد. علاوه بر آن، تهران از داوطلبان شیعه سراسر جهان که بر ای اسد می جنگند حمایت مالی کرده و هزاران مبارز را که همانند حزب الله لبنان از سوی سپاه پاسداران ایران پشتیبانی می شوند، به سوریه اعزام می کند. ایران و روسیه همچنین به علت سیاسی از اسد پشتیبانی می کنند.

با وجود این، سربازان وی بیش از پیش مجبور به عقب نشینی می شوند. بدین ترتیب داعش حتی تا حومه شهر دمشق نیز پیشرفت می کند. رامی عبدالرحمان، رئیس دیده بان حقوق بشر سوریه، یک سازمان حقوق بشر که به کمک داوطلبان محلی درگیری ها را ثبت می کند گفت: "هرگز داعش تا بدین اندازه به قلب پایتخت نزدیک نشده بود." همزمان، ائتلافی از نیرو های اسلامگرا تا حدودی تمام استان ادلب در شمال غرب کشور را تحت کنترل خود گرفته اند و این امر موجب سرازیر شدن موج جدیدی از پناهندگان شده است، زیرا نه تنها دمشق، بلکه شورشیان نیز از خارج کمک هایی دریافت می کنند.

کشور های سنی حاشیه خلیج [فارس]، به ویژه عربستان سعودی آشفتگی طولانی مدت سوریه را به عنوان فرصتی برای تضعیف ایران، رقیب شیعه خود به شمار می آورند. بنابراین جنگ داخلی سوریه به یک جنگ نیابتی منطقه ای غیر قابل حل و فصل تبدیل شده است.

"واینت" گزارش می دهد با توجه به این وضعیت، به ظاهر ایران و روسیه به تازگی تصمیم به "استفاده از تمام امکانات لازم برای حفظ قدرت اسد" و "جلوگیری از پیشرفت اسلامگرایان" گرفته اند. مسکو بیش از هر چیز نگران است که سقوط این رژیم و تقویت داعش ممکن است باعث شود تا جمعیت مسلمان این کشور به سمت تندرو ها گرویده و همسایگان اکثراً مسلمان آن دچار بی ثباتی شوند.

خبر ساختگی یا شواهد مستند؟
با وجود این، کارشناسان اسرائیلی توصیه می کنند باید گزارش ورود نیرو های روسیه به سوریه را با احتیاط ارزیابی کرد. شلومو بروم، سرتیپ سابق بخش اطلاعات ارتش اسرائیل و کارشناس ارشد موسسه مطالعات استراتژیک در تل آویو در مصاحبه ای با نشریه "دی ولت" گفت: "من معتقدم که این احتمال وجود دارد که مسکو حمایت خود را افزایش داده و گسترش دهد، زیرا وضعیت رژیم اسد روز به روز بدتر از قبل می شود. اما دخالت مستقیم و اعزام سربازان به محل برای مبارزه، به طورکامل در تضاد با ایدئولوژی و سیاست های قبلی روسیه می باشد."

تا به حال روسیه تا حد زیادی موفق شده خود را از تبدیل شدن به هدف سازمان های تروریستی اسلامی تندرو محافظت کند. بروم ادامه داد، "مسکو مراقب است که این وضعیت همچنان حفظ شود." همچنین، پروفسور ایال زیسر، کارشناس مسائل سوریه از دانشگاه تل آویو معتقد است که "روسیه و ایران آماده مبارزه تا آخرین فرد سوری هستند. اما آنها ترجیح می دهند اسد سقوط کند تا این که نیرو های خود را به این جنگ اعزام کنند." بنابراین هر دو این کارشناسان در صحت این گزارش ها تردید دارند.

اسد انتظار معجزه دارد
در عین حال، این گزارش ها نشانه های مهمی مبنی بر بروز تغییراتی هستند. زیسر می گوید: "وضعیت اسد بد است، او منتظر معجزه ای است که به ادامه حیات سیاسی او کمک کند. این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق می افتد." این دیکتاتور چنین معجزه ای را مدیون ظهور داعش می باشد که باعث ترس و نگرانی نه تنها کشورهای منطقه بلکه سراسر جهان شده است. در نتیجه، دشمنان و منتقدان سرسخت اسد نیز دیدگاه و موضع خود را تغییر می دهند. از مدت ها پیش آمریکا خواستار سرنگونی اسد بوده است. در عوض هم اکنون آنها تلاش های خود را بر ای مبارزه علیه داعش در عراق با ایران، دشمن سابق خود هماهنگ می کنند.

با اینکه آنکارا مدت ها به طور مخفیانه از گروه داعش برای سرنگونی اسد حمایت می کرد، اکنون ترکیه حملاتی هوایی علیه داعش انجام می دهد. حتی دشمنان خونی این کشور نیز مانند عربستان سعودی و مصر، روابط سرد خود را با دمشق به آرامی ترمیم می کنند زیرا آنها از داعش بیشتر از اسد می ترسند. بروم می گوید: "گزارش های منتشر شده درباره اعزام ارسال نیرو های روسی به سوریه یا یک شایعه ساختگی است که به خاطر رسیدن گزارش های اطلاعاتی اشتباه به دست دیپلمات های غربی پخش شده است؛ یا یک طرح آزمایشی است تا مشخص شود منابع غربی در برابر چنین اقدامی چگونه واکنش نشان خواهند داد."

با این حال، زیسر در این گزارش نشانه هایی می بیند مبنی بر این که "می توان شاهد افزایش منافع بازیگران بین المللی حداقل به طور موقت در سوریه بود." زیرا در مبارزه با داعش، تمام بازیگران بین المللی یک خط مشی را دنبال می کنند.

 
نویسنده:
گیل یارون
منبع:
سایت اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد به نقل از «دی ولت» / 1 سپتامبر 2015

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد