مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

زرادخانه اتمی روسیه، مانعی برای سلطه جهانی آمریکا

یت پرستون که از اعتراض به سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا حمایت می‌کند، می‌گوید: روسیه همچنان در زمینه قدرت اتمی پس از آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد. روسیه دومین زاردخانه اتمی بزرگ جهان را در اختیار دارد که گمان می‌رود مانع بالقوه‌ای برای نفوذ و تسلط جهانی آمریکا باشد. او افزود: البته این حقیقت نیز وجود دارد که روسیه یکی از اعضای کلیدی در پیدایش گروه اقتصادی بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است   که اساساً در تلاش است تا ارز بین‌المللی جایگزینی را به وجود آورد که مستقل از دلار باشد.

پرستون ادامه داد: در اصل روسیه در موقعیتی به سر می‌برد که یک ائتلاف نظامی گسترده چندملیتی درست در مرزش دارد. ترکیب تمامی این مسائل هژمونی جهانی آمریکا را مسدود می‌کند و از اسناد و مدارک سیاسی آمریکا کاملاً مشخص است این چیزی است که سیاست‌گذاران در واشنگتن خواستار آن نیستند. این کارشناس توضیح می‌دهد: کشورهای بسیاری وجود دارند که تلاش می‌کنند در برابر هژمونی جهانی آمریکا مقاومت کنند و روسیه نیز یکی از کشورهای اصلی است که در مقابل این مساله ایستادگی می‌کند. روسیه به خاطر تعداد نیروهای ارتش و زرادخانه اتمی‌اش و همچنین تقویت و توسعه اتحادش با چین، برجسته‌ترین کشوری است که در برابر هژمونی جهانی آمریکا مقاومت می‌کند.

آمریکا رقبای احتمالیش درخصوص سلطه‌اش در آسیا را کنار می‌زند
پرستون با اشاره به بیانیه‌های روز پنجشنبه اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه روسیه مهم‌ترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود، گفت: اعتراضات نسبت ابراز نگرانی پنتاگون درخصوص روسیه، همانند انتقادات مشابه نسبت به ابراز نگرانی پنتاگون درخصوص چین و ایران است. هدف سیاست خارجی آمریکا در سراسر آسیا کنار زدن رقبای احتمالی درخصوص تسلط و نفوذ آمریکا در آسیا است.

این حقیقت که روسیه سیستم‌های موشکی مدرن سطح به هوای S-400 را به چین ارسال می‌کند، این توانایی بالقوه را دارد تا برنامه‌های ارتش آمریکا در منطقه آسیا- اقیانوسیه مختل سازد. پایگاه خبری ولیو واک اخیراً براساس اظهارات کارشناسان نظامی گزارش داد، چین چالش بزرگی برای تمامی اصول برتری نظامی آمریکا محسوب می‌شود.

کارشناسان حاضر در نشست موسسه هادسون می‌گویند: چین سه اصل برتری نظامی آمریکا را تهدید می‌کند که شامل 1) ظرفیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی استراتژیک 2) ظرفیت‌های پروژه‌های نظامی و 3) جایگاه اصلی در برتری تکنولوژیکی در هر جنگی است.

آمریکا در تلاش است تا بر منابع روسیه، چین و ایران تسلط یابد
کارشناسان می‌گویند: یک ائتلاف پایدار میان پکن و مسکو ممکن است منجر به "نظم جدید ژئوپولیتیکی پس از جنگ سرد" شود که نفوذ و تسلط جهانی آمریکا را به چالش می‌کشد. در همین حال به گفته پرستون، روسیه امروز نسبت به روسیه جماهیر شوروی جامعه‌ای کاملاً متفاوت است. با این حال آمریکا همچنان به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی جنگ سرد کماکان ادامه دارد. روسیه سر راه توسعه‌طلبی کنونی آمریکا در شرق اروپا و آسیای مرکزی و همچنین تلاش‌های واشنگتن برای نزدیک کردن ناتو به مرزهای روسیه به منظور تسلط یافتن بر منابع طبیعی گوناگون در آسیا ایستاده است. در همین حال آمریکا در تلاش است درست همین کار را با ایران و چین انجام دهد.

آمریکا باید در مقابل ائتلاف چین- روسیه چه کاری انجام دهد؟
پایگاه خبری "ولیو واک" در مقاله اخیر خود به بایدها و نبایدهایی که آمریکا باید در مقابل ائتلاف چین- روسیه انجام دهد، پرداخت؛ مساله‌ای که در اخبار ماه جاری میلادی رسانه‌ها یکی از موضوعات مهم بوده است. آمریکا نباید برای جلوگیری از تقویت هرچه بیشتر روابط میان چین و روسیه به این کشورها به صورت جداگانه فشار اعمال کند.

از آنجایی که نفوذ چین در آسیای مرکزی دائماً در حال رشد و توسعه است، ائتلاف میان پکن و مسکو احتمالاً به خاطر عدم تمایل روسیه برای تقسیم نفوذ کنونی‌اش در منطقه با چین، شکسته خواهد شد. در عوض آمریکا باید اجازه دهد چین و روسیه ضمن رقابت با یکدیگر به مقابله با تروریسم جهانی کمک کرده و در تحولات اقتصادی آسیا مشارکت کنند که در طولانی مدت ثابت خواهد شد این مساله نه‌تنها برای آمریکا بلکه برای کل جهان مفید خواهد بود.

در همین حال آمریکا باید نسبت به افزایش تعداد موشک‌های کروز و بالستیک زرادخانه چین کاملاً هوشیار و گوش به زنگ باشد چراکه پکن می‌تواند هر لحظه به منظور دفاع از هژمونی خودش در منطقه علیه هواپیماها و پایگاه‌های هوایی آمریکا در غرب اقیانوس آرام از آنها استفاده کند.

ژاپن نسبت به مانورهای نظامی مشترک چین-روسیه کاملاً هوشیار و گوش به زنگ است
پایگاه خبری ولیو واک اخیراً گزارش داد، نیروهای دریایی چین و روسیه در حال برگزاری بزرگترین مانورهای نظامی مشترک خود موسوم به "دریای مشترک 2015 دو" هستند که تا 28 اوت (شش شهریور) سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت. این مانورها در دریای ژاپن در حال برگزاری هستند و ژاپن، یکی از متحدان مهم آمریکا در آسیا نسبت به این مانورها که در نزدیکی سواحلش برگزار می‌شوند، کاملاً هوشیار و گوش به زنگ است.

روسیه در این مانورها 12 هواپیمای نیروی دریایی، 20 ناو، 9 وسیله آبی- خاکی، دو زیردریایی و 200 تفنگدار دریایی دارد و چین نیز هفت ناو، پنج هواپیمای جنگنده، شش هلی‌کوپتر مستقر بر کشتی، 21 وسیله نقلیه آبی- خاکی و 200 تفنگدار دریایی دارد. نیروی دریایی چین تا پیش از این هرگز مانور نظامی در این منطقه انجام نداده بود. در دهه اخیر چین و روسیه پنج مانور نظامی مشترک گسترده برگزار کرده‌اند.

به علاوه آمریکا نه‌تنها نسبت به ائتلاف چین- روسیه بلکه نسبت به پیدایش ائتلاف اتمی روسیه- ایران نیز باید نگران باشد چراکه این مساله به دنبال توافق‌نامه اخیر مسکو و تهران درخصوص ارسال سیستم‌های موشک دوربرد سطح به هوای S-300 تا پایان سال 2015 میلادی به واقعیت نزدیکتر شده است.

نویسنده: پالینا تیخانووا
منبع: ایسنا به نقل از «ولیووالک» / 23 اوت 2015

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد