مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

برژینسکی: مدتهاست با روسیه در جنگ سردیم

مصاحبه با زبیگنیو برژینسکی

زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی جیمی کاتر، رئیس جمهور دموکرات اسبق آمریکا در مصاحبه با پایگاه اشپیگل تاکید کرد: ما مدت زیادی است که با روسیه در جنگ سرد هستیم که خوشبختانه هنوز بعید است که این جنگ سرد بدل به یک جنگ گرم شود.

وی در خصوص این که آیا جنگ سرد جدید نیز مثل جنگ سرد قبلی که حدود چهار دهه به طول انجامید طولانی خواهد بود؟   گفت: من معتقد نیستم که اکنون وضعیت با سرعت بیشتری به پیش رود. امروز فشارهای سیاسی خارجی در داخل روسیه بیشتر احساس می شود. اگر اوکراین دچار فروپاشی نشود فشارهایی که بر روسیه وجود خواهد داشت رهبران این کشور را وادار خواهد کرد به دنبال جایگزین‌هایی باشند. امیدوارم پوتین به اندازه کافی عاقل باشد که زودتر واکنش نشان دهد تا این که بگذارد همه چیز دیر شود.

برژینسکی درباره پوتین گفت: او از سیاست غریزی برخوردار است ضمن این که بسیار نکته سنج است. من فکر می کنم که چطور است 40 میلیون نفر در کشور همسایه روسیه علیه او باشند. اوکراین در حقیقت تا همین چند وقت پیش خصومتی با روسیه نداشت.

وی همچنین درباره این که آیا طرح آمریکا برای استقرار تجهیزات نظامی‌اش در اروپای شرقی و حوزه بالتیک طرحی درست است با اشاره تلویحی به اقدامات روسیه در اوکراین گفت: آیا از نظر شما درست که سربازان وسلاح‌های خود را به یک کشور مستقل بفرستیم و در بخشی از آن کشور یک جنگ محدود راه بیاندازیم در حالی که قبلا بخشی بزرگ از آن کشور را جدا کرده‌ایم؟

برژینسکی با تاکید بر این که باید به هردو سوی این درگیری توجه داشت گفت: من خواهان جنگ نیستم اما نمی خواهم از بابت این ارزیابی که ممکن است باعث جنگی با یک پاسخ متقارن شویم بترسیم. به عکس باید بگویم که اگر ما واکنشی نشان ندهیم این محتمل ترین راه بروز یک جنگ خواهد بود. آیا از نظر شما ناتو این حق را ندارد که سربازانش را در خاک کشورهای عضو ائتلاف در زمانی که در مرزهای آنها خطر احساس می شود مستقر سازد؟

وی درباره این که آیا چنین کاری با توجه به این که به پوتین اجازه می دهد مردم روسیه را به خود نزدیکتر کند درست است؟ گفت: این استدلال من را یاد خودداری از اقدام درمقابل کار هیتلر در حمله به سودتنلند و الحاق اتریش به خاک آلمان می اندازد. آیا این سکوت در مقابل کار هیتلر موجه بود؟

برژینسکی همچنین پوتین را با هیتلر مقایسه کرد و گفت بین آنها شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی درباره این که اگر پوتین از سربازان روسیه بخواهد به کشورهای حوزه بالتیک حمله کنند آیا ناتو با آنها خواهد جنگید؟ گفت: البته. اگر به همه جهان بفهمانیم که آن چیزی را که میگوییم انجام نمی دهیم و اگر کاری علیه ما انجام شود، پاسخ نخواهیم داد در آن صورت مثل این است که در وسط تابستان خانه خود را خالی کرده و تابلویی دم در گذاشته‌ایم که رویش نوشته شده است: "ما خانه نیستیم و در خانه ما باز است".آیا این یک راهبرد امنیتی هوشمندانه است؟

مشاور سابق امنیت ملی دولت آمریکا درباره این که آیا ارسال سلاح برای اوکراین کار درستی است؟ گفت: این مفید خواهد بود که به اوکراین سلاح های دفاعی برای دفاع از شهرهای بزرگ نظیر سلاح های ضد زره و یا خمپاره بدهیم. ما باید هزینه استفاده از زور را برای روسیه بالا ببریم. گرفتن شهری که مردمش مصمم به دفاع از خود هستند بسیار دشوار خواهد بود.

وی در خصوص راهی برای خروج از درگیری ها در اوکراین گفت: ما می‌توانیم تدبیری مشابه تدبیری که میان روسیه و فنلاند برقرار شد به کار بگیریم چرا که صلح و ثبات را برای چندین دهه حفظ کرد. اوکراین باید این حق را داشته باشد که آزادانه هویت سیاسی خود را انتخاب کند و به اروپا نزدیک تر شود. همچنین روسیه نیز باید مطمئن شود اوکراین به ناتو نخواهد پیوست. راه حل این است.

منبع: ایسنا به نقل از اشپیگل / 2 ژوئیه 2015

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد