مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

سفر جان کری به روسیه؛ دیدار با پوتین و مذاکره بر سر همکاری

جان کری، وزیر خارجه آمریکا امروز سه شنبه وارد روسیه شد تا احتمال همکاری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در مورد زنجیره‌ای از بحران‌های منطقه‌ای، به خصوص راه‌های پایان جنگ در سوریه را بررسی کند. از دو سال پیش تا به امروز کری عالی رتبه‌ترین مقام آمریکایی خواهد بود که در روسیه سفر کرده و با پوتین دیدار خواهد کرد.  
 
سفر وی در حالی آغاز شد که روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای بلندبالا از تلاش دولت اوباما برای منزوی کردن روسیه انتقاد کرد. وی کاخ سفید را مقصر بحران در اوکراین دانست و از اینکه ناتو در تلاش برای نزدیک کردن خود به مرزهای روسیه است شکایت کرده و تاکید کرد که قطع روابط آمریکا-روسیه ناشی از تغییرات «فضای سیاسی» در آمریکا است.
 
یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در مورد دیدگاه روسیه اجتناب کرد اما بر احتمال همکاری دو طرف در مورد یمن، لیبی، اوکراین و سوریه خبر داد. کری امروز پس از ادای احترام به بنای یادبود بزرگداشت پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم، قصد دارد با سرگئی لاوروف دیدار کند.
 
بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته دیدار وی با ولادیمیر پوتین نیز عصر امروز انجام خواهد شد. کری بار‌ها با لاوروف دیدار کرده اما مسئول اصلی پوتین است و او تعیین می‌کند که وزارت خارجه در زمان مذاکره با آمریکا تا چه اندازه منعطف خواهد بود.
 
یک مقام وزارت خارجی آمریکا گفت: «مهم است که برای مذاکره با تصمیم گیرندگان ارشد تلاش کنیم. اگر از سوی طرف مقابل نیز علاقه‌ای وجود داشته باشد، کارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانیم با هم انجام دهیم.» مقامات آمریکایی امیدوار هستند که واژگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در صحنه نبرد به روسیه این انگیزه را می‌دهد که حمایت خود از رهبر سوریه را کنار بگذارد و در انتقال سیاسی سوریه با آمریکا همکاری کند.
 
همچنین انتظار می‌رود دو طرف در مورد ادعای استفاده دولت اسد از گاز کلر و احتمالا دیگر مواد شیمیایی بحث و گفتگو کنند. روسیه و آمریکا توافقنامه ۲۰۱۳ را آماده کردند که سوریه را ملزم به خارج کردن انبار گازهای سمی خود از کشور می‌کرد و اگر اخبار مربوط به استفاده سوریه از گاز کلر صحت داشته باشد، مشخص می‌شود که این توافقنامه آن اندازه که آمریکایی‌ها امیدوار بودند، موفق نبوده است. همچنین انتظار می‌رود کری بار دیگر مخالفت‌های آمریکا با فروش سیستم دفاعی اس-۳۰۰ به ایران را مطرح کند چراکه پوتین اخیرا ممنوعیت فروش تسلیحات به تهران را لغو کرد.
 
مقامات آمریکایی مدت‌ها است که نگرانند برخورداری ایران از سیستم اس-۳۰۰ باعث شود که مقامات جمهوری اسلامی نتیجه بگیرند که تاسیسات هسته‌ایشان دیگر در معرض حملات هوایی آمریکا نیست. بنابراین ایران می‌تواند موضع سختگیرانه تری در مذاکرات هسته‌ای بگیرد و از احتمال محترم دانستن توافقی که مورد مذاکره قرار گرفته، کاسته شود.
 
اما با توجه به اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرد روسیه حق قانونی فروش اس-۳۰۰ به ایران را دارد، کار جان کری را پیچیده خواهد کرد.
 
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته این کشور نیز در این سفر کری را همراهی می‌کند. روسیه در میان شش قدرت جهانی است که تلاش می‌کنند از طریق مذاکرات به توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران برسند و انتظار می‌رود بحث در مورد وضعیت فعلی مذاکرات از موضوعات مهم در این دیدار‌ها باشد. یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ضرب الاجل ۳۰ ژوئن گفت: «ما در شش هفته پایانی قرار داریم و بسیار مهم است که کاملا متحد بمانیم.»
 
نویسنده: میشل گوردان
منبع: فرارو به نقل از نیویورک تایمز/ 12 می 2015

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد