مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

تقابل ایران و اسرائیل، فرصتی مغتنم برای روسیه

ایران و اسرائیل بار دیگر، دست به حملات موشکی علیه یکدیگر زدند. این حملات باعث می شود تا سخنانی پیرامون آغاز جنگ بزرگ در خاور نزدیک ایراد شود. خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران نیز به این حدسیات دامن می زند. اما، از رویدادهای جاری کشور ما می تواند سودهای بزرگی کسب کند.

 

 

اسرائیلی ها تصریح می کنند که مواضع و پایگاه های ایران و شیعیان را در سوریه و در پاسخ به حملات صورت گرفته علیه نقاط مسکونی در بلندی های جولان مورد هدف قرار داده اند. ظاهرا، ایران ٢٠ فروند راکت علیه مواضع اسرائیل پرتاب کرده است. در سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرده اند که تمامی هواپیماهای اسرائیل عملیات خود را با موفقیت انجام داده اند و تمامشان به پایگاه ها بازگشته اند. در این حملات، ٢٨ فروند هواپیمای اسرائیلی شرکت داشته اند و در حدود ٦٠ فروند راکت و بیش از ١٠ فروند موشک پرتاب کرده اند.

در شرایط حاضر، خطر اصلی از این قرار است که تمامی طرفین مناقشه هر روز، به حضور نظامی خود در بلندی های جولان افزایش می دهند. جیمز متیز، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده که جنگ میان اسرائیل و ایران – فقط مسئله ای است که به زمان و مکان وابسته است. در حال حاضر، می توان گفت که مکان آن تعیین شده است. این مکان در مرز سوریه و اسرائیل و در بلندی های جولان خواهد بود.

در این زمینه، سعید غفوراف، مدیر انستیتوی خاور شناسی، به نشریه «وزگلیاد» گفت: «این جنگ بزرگی نخواهد بود. هیچ یک از طرفین برای آغاز جنگ بزرگ آمادگی ندارند. در تل آویو بسیار نگران این هستند که آمریکایی ها بخواهند از خاور نزدیک خارج شوند و از این رو، با تمام قدرت خود تلاش می کنند مانع از این امر شوند. اسرائیل با این حملات خود تلاش می کند، روند خروج آمریکا از خاور نزدیک را دشوار کند».

یعقوب قدمی، مدیر سابق سرویس اطلاعاتی ناتیو اسرائیل، در رابطه با احتمال آغاز جنگ گفت که همه چیز به ایران بستگی دارد. اسرائیل و ایران مرز مشترکی با یکدیگر ندارند و از سوی دیگر، رهبران ایران می گویند که اسرائیل باید نابود شود. اگر در این رویکرد، گام های مشخصی از سوی ایران برداشته شود، در آن صورت اسرائیل واکنش نشان خواهد داد.

واشنگتن هم نگران برنامه هسته ای ایران است و هم، نفوذ روز افزون تهران در منطقه. بزرگ ترین نگرانی آمریکایی ها به خاطر موفقیت های ایران در جنگ نیابتی با عربستان سعودی و اسرائیل است. ترامپ ضمن خروج از توافق هسته ای با ایران مشکل پولی به مبلغ ١٥٠ میلیارد دلاری که قرار بود به ایرانی ها باز گرداند، حل کرد. این مبلغ پول به ایرانی ها تعلق دارد که آمریکا در دوره اعمال تحریم ها آن را بلوکه کرده بود. این تنها نکته مثبت در زمینه مالی برای آمریکا است. در غیر این صورت باید گفت که نرخ نفت بعد از اعلام قرار ترامپ افزایش یافته است.

ایران در حدود ١ میلیون بشکه نفت صادر می کند. اگر تحریم ها علیه تجارت نفت اعمال شود، این امر باعث افزایش نرخ نفت تا سطح ٨٠ دلار خواهد شد. افزایش نرخ نفت به نفع ترامپ نیست، اما به نفع روسیه است، زیرا اعمال تحریم های نفتی باعث افزایش نرخ نفت و درآمد نفتی این کشور خواهد شد.

در این شرایط، نه فقط سودهای مالی بلکه سودهای سیاسی نیز عاید روسیه خواهد شد. زیرا، در زمینه تشدید رویدادها، نتانیاهو به مسکو سفر کرد و در آنجا، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مذاکره کرد. این دیدار آنان بسیار مهم بود. زیرا، اسرائیل به تضمین ادامه هماهنگی اقدامات میان نیروهای مسلح روسیه و ارتش اسرائیل نیاز دارد. همه چیز به سوی آغاز جنگ پیش می رود. اما، روسیه می تواند برای ایفای نقش میانجی گر در این مناقشه تلاش کند. روسیه از شانس برقراری صلح میان طرفین برخوردار است.

روسیه نمی تواند ایدئولوژی و موضع سیاسی ایران را تغییر دهد، اما حاضر است تا تمامی تلاش خود را بکند. ترامپ با خروج از توافق هسته ای، ایران را ضعیف می کند و ایران ضعیف به کسی نیاز دارد که روابطش را با آن حفظ کند و این در وهله نخست، این کشور روسیه است. حفظ روابط با ایران نیز سودهای سیاسی و اقتصادی بسیار را برای روسیه به همراه خواهد داشت.

این ترجمه چکیده مقاله است.

نویسنده: الکسی نیچایِف، مارینا بالتاچووا و یوگنی کوروتیکوف
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «وزگلیاد» / ١٣ مه ٢٠١٨

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد