مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

روسیه و اروپا در یک سنگر

خروج امریکا از توافق هسته ای با ایران به روابط یوروآتلانتیکی خدشه وارد می کند.

چشم پوشی دونالد ترامپ از توافق چند جانبه با ایران نشانگر نارضایتی دولت امریکا از مشی یاران اروپایی اش است.   باقی شرکت کنندگان در این توافق بین المللی امید خود را برای حفظ نتایج حاصل از عقد این توافق در سال ٢٠١٥ میلادی، از دست نمی دهند. در چنین شرایطی، کشورهای اروپایی پیشرو با روسیه و ایران در یک سوی سنگر قرار می گیرند و ظاهرا، همبستگی اقیانوس اطلس مورد ضربه کوبنده ای قرار می گیرد.

اختلاف نظر امریکا و اتحادیه اروپا
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، پیرامون ضربه های اقدام هسته ای امریکا به روابط سراسر اقیانوس اطلس سخن گفته است. وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه ای با نشریه «اشپیگل» اعلام کرده که کشورهای اروپایی در رابطه با قرار ترامپ پیرامون ترک برجام به صورت یک جانبه نگرانی هایی دارند. این تغییرات از جمله، به روابط در سراسر اقیانوس اطلس ضربه وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد که از این لحظه، اتحادیه اروپا در قبال امریکا آزادانه تر عمل خواهد کرد. روز سه شنبه مورخ ١٥ ماه مه، در بروکسل، فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در امور بین الملل و سیاست امنیتی، با وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیای کبیر دیدار خواهند کرد. قرار است، این مقامات رسمی پیامدهای اقدامات امریکا را بحث و بررسی کنند. قرار است، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز به آنان ملحق شود.

موگرینی در این رابطه گفت: «توافق با ایران پیرامون برنامه هسته ای اش – توافق چند جانبه است و نه دو جانبه. ما خواهان اجرای این توافق هستیم. زیرا، این توافق تضمین کننده امنیت ما است». در این میان، دولت ایران فعلا، قصد ندارد گام های تندی بردارد. در بیانیه دولت ایران آمده است: «برجام توافق چند جانبه ای است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است و مورد توافق تمامی اعضای شورای امنیت قرار گرفته است. این فقط توافق تصویب شده از سوی رئیس جمهور سابق امریکا نیست که رئیس جمهور بعدی بتواند از آن چشم پوشی کند».

اعمال تحریم ها علیه ایران
در هفته جاری، دولت امریکا قصد دارد، علیه ایران تدابیر محدود کننده مرحله ای را در پاسخ به طراحی فرضی سلاح کشتار جمعی از سوی این کشور اعمال کند. فعلا، فقط تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران اعمال خواهد شد. اعمال تحریم های امریکا به صورت جدی، به اوضاع کلی در منطقه، روابط میان امریکا و اروپا و امریکا و روسیه ضربه وارد خواهد کرد.

در محافل کارشناسی معتقدند که بعید به نظر می رسد، تحریم های امریکا ضربه جدی به ایران وارد کند – لغو تحریم های بین المللی بعد از توافق سال ٢٠١٥ میلادی، سودهای چشمگیری برای ایران به همراه نداشته است. یولیا سوشنیکوا، کارمند علمی ارشد مدرسه عالی اقتصادی، به نشریه «نزاویسیمایا گازتا» گفت: «از زمان تصویب برجام، اوضاع در ایران تغییر چشمگیری نکرده است. سرمایه گذاران خارجی در انتظار چگونگی روند اوضاع بودند. شرکت های اروپایی از اعمال تحریم ها از سوی امریکا می ترسند. از این رو، جای تردید دارد که اعمال تحریم های جدید علیه ایران ضربه جدی به این کشور وارد کند. تنها مزیت برجام – فروش مجدد نفت ایران بود. فعلا، ایرانی ها در انتظار چگونگی واکنش اروپایی ها به این جریانات هستند».

گفتنی است که نیت امریکا برای اعمال کامل تحریم ها علیه ایران با رویکردش در قبال سیاست های ایران در ارتباط است. برای ترامپ، اقدامات تهران در سوریه و یمن و همچنین، برنامه موشک های بالستیکش پر اهمیت است. ترامپ در سخنرانی اش پیرامون ترک برجام، ایران را به حمایت از سازمان های تروریستی و از جمله، حزب الله، حماس و طالبان متهم کرد.

مفهوم اقدام امریکا برای روسیه
روسیه آمادگی دارد تا به حفظ توافق هسته ای کمک کند. یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد: «ما در تمامی سطوح، بر ضرورت حفظ این توافق تاکید می کنیم، زیرا این توافق اهمیت کلیدی برای تامین نه فقط ثبات منطقه ای، بلکه ثبات در کل جهان دارد و این توافق از نقطه نظر رژیم منع گسترش تسلیحات هسته ای اهمیت بسیاری دارد. به اعتقاد ما، قرار ترامپ نادرست است». اوشاکوف خاطر نشان کرد که بسیاری از کشورها در ارزیابی از اقدامات امریکا در قبال برنامه هسته ای ایران اتفاق نظر دارند.

در این میان، به اعتقاد سایمون ساراجیان، مدیر برنامه Russia Matters، این قرار ترامپ اوضاع را تاحدودی، برای روسیه خطرناک کرده است، زیرا این احتمال قوت می گیرد که امریکا و متحدانش وارد جنگ علیه ایران شوند. در این میان، ساراجیان در اوضاع جاری شاهد برخی مزیت ها برای روسیه نیز است. او گفت: «برخی سودها می تواند عاید روسیه شود.

برای نمونه، افزایش نرخ نفت. اما، نباید کتمان کرد که خطر آغاز جنگ در خاور نزدیک وجود دارد. اگر وخامت اوضاع میان واشنگتن و تهران به حدی برسد که احتمال آغاز جنگ واقعی میان این دو کشور افزایش یابد، در آنصورت روسیه تلاش خواهد کرد تا مانع از آغاز این جنگ شود و نقش میانجی گر را در تشنج زدایی ایفا کند».

این ترجمه چکیده مقاله است.

نویسنده: ایگور سوبوتین
منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد به نقل از «نی زاویسیمایا گازی یتا» / ١٤ مه ٢٠١٨

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد