مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

مطالعات ایران و روسیه

سیاست خارجی و بین‌الملل

"امریکا برای متوقف کردن داعش مجبور به امتیاز دادن به اسد است (نگاه روسی)"

"امریکا برای متوقف کردن داعش مجبور به امتیاز دادن به اسد است (نگاه روسی)"


«پتر آکوپوف» تحلیل‌گر روس در یادداشتی در روزنامه «وزگلاد» یادآور شد که بازی بزرگ در خاورمیانه در حال ورود به مرحله جدید است. پس از توافق برنامه هسته‌ای ایران، جنگ در سوریه از سوی گروه تروریستی داعش شدت بیشتری پیدا کرد.   مسکو خواهان تشکیل ائتلاف جدید برای مبارزه با داعش است؛ این در حالی است که مخالفان بشار اسد بر این باورند که حمایت مسکو از رئیس‌جمهور سوریه در حال تضعیف است. مخالفان مسلح سوریه موافقت خود را برای سفر به مسکو به‌منظور انجام مذاکرات اعلام کردند که این به در نوع خود نشانه مهمی درروند برقراری صلح در سوریه است، چراکه قبل از این، ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و اپوزیسیون سوریه، دعوت روسیه برای رایزنی‌های برقراری صلح در سوریه را نادیده می‌گرفتند.


آکوپوف افزود: « آمریکایی‌ها این را خوب می‌دانند  که موضع مسکو در قبال سوریه تغییرپذیر نیست. سرگی لاوروف (وزیر خارجه روسیه) و جان کری (وزیر خارجه آمریکا) پس از دیدار در دوحه قطر اکنون در نشست سران آسه آن در کوالالامپور یکدیگر را ملاقات کردند. محور مذاکرات دو طرف جنگ در سوریه بود؛ اکنون چهار سال است که در سوریه جنگ است و تناقضات میان مسکو و واشنگتن بر سر مسائل سوریه بر همگان آشکار است. روسیه دلیل اصلی جنگ را مداخله آمریکا در امور منطقه می‌داند. آمریکا ابتدا با حمله به عراق و اشغال آن به منطقه آمد و سپس گروه‌های مانند داعش را به‌منظور ایجاد ناامنی در منطقه تشکیل داد.

گروه تروریستی داعش به‌سرعت در حال گسترش نفوذ خود است و بخش قابل‌توجهی از خاک عراق و سوریه را اشغال کرده  و عملاً این دو کشور را تجزیه کرده است. داعش دشمن تمام دولت‌ها و کشورهای منطقه و حتی جهان است، این گروه سازمان‌یافته قصد دارد به هر طریقی خود را به رسمیت بشناساند و موجودیت خود را به‌عنوان یک جمهوری اعلام کند. به دلیل مداخله آمریکا در امور خاورمیانه و ظهور گروه‌های امثال داعش، این منطقه پیوسته در جنگ و خون‌ریزی بسر می‌برد. مردم عراق از سال 2003 تاکنون یعنی از زمان حمله آمریکا به عراق زندگی پرمخاطره‌ای را دارند و مردم سوریه نیز از سال 2011 تاکنون درگیر جنگ هستند».

تحلیل‌گر روس در ادامه می گوید: «آمریکا از داعش در جهت منافع خویش استفاده می‌کند و در ابتدا این گروه را برای انجام اصلاحات به‌منظور سرنگونی دولت اسد و مدیریت بهتر منطقه ابداع کرد، اما داعش اکنون به یک گروه بزرگ مستقل تبدیل‌شده است که داوطلبان زیادی به اهداف مختلف از سراسر جهان بدان می‌پیوندند. بنابراین شکستن گردن داعش توسط آمریکا کاری دشوار است و کاخ سفید تمایل ندارد بعد از شکست در عراق دوباره ارتش خود را به خاورمیانه بیاورد؛ چراکه آمریکایی‌ها برای نبرد با داعش نیاز به عملیات زمینی دارند. علاوه بر این تجربه جنگ در افغانستان و عراق به‌وضوح نشان داده است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند شورشیانی را که از حمایت مردمی برخوردارند شکست دهند.

آن‌ها فقط تروریست‌ها و شورشیان را آواره کوه و صحرا می‌کنند، اما این گروهک‌های تروریستی در نقاط کلیدی و صعب‌العبور پناه می‌گیرند و بعد از خروج نظامیان آمریکایی، فعالیت‌های خود را از نو آغاز می‌کنند. کابل و بغداد اکنون توسط دولت‌های آمریکا گرا اداره می‌شوند، علاوه بر این خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان هنوز به‌طور کامل انجام‌نشده است. بنابراین آمریکا قصد نابودی داعش را ندارد و عرب‌ها را به جان یکدیگر انداخته است. نکته عجیب و جالب‌توجه این است که کشورهای عربی در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا شرکت کردند درحالی‌که می‌دانند هدف آمریکا ایجاد ناامنی در خاورمیانه است و در پشت پرده به از داعش حمایت می‌کند. اگر واقعاً آمریکایی‌ها قصد نابودی داعش رادارند، پس چرا خواهان نابودی رژیم اسد هستند. آن‌ها بارها اقرار کردند داعش باید جایگزین شود».

به گفته وی، واشنگتن موضع دوگانه‌ای در پیش‌گرفته است؛ بدین‌صورت که در ظاهر مخالف حضور و وجود داعش است، اما در اصل قصد براندازی حکومت اسد را دارد؛ یعنی پس از کنار زدن بشار اسد، ابتدا نیروهای ایران گرا و روس گرا سرکوب و یا از سوریه بیرون می‌راند و سپس به جنگ با  داعش می‌پردازند، چراکه تاریخ‌مصرف داعش برای آمریکا تمام می‌شود. آمریکایی‌ها بارها تلاش‌های مسکو را برای ارتباط با مخالفان اسد ناکام گذاشتند و حال که ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و اپوزیسیون سوریه آمادگی خود را برای سفر به مسکو اعلام کردند شاید موضع واشنگتن تغییر کند. درهرصورت واشنگتن و شیخ‌های خلیج‌فارس نباید پیشنهاد غیررسمی لاوروف مبنی بر تشکیل ائتلاف ضد داعش از ارتش سوریه و عراق به‌اضافه کردها بی‌جواب بگذارند.

اما اوباما با این پیشنهاد موافقت نخواهد کرد، زیرا به‌تازگی وی دستور بمباران مواضع ارتش سوریه را برای حفاظت از گروه‌های شورشی ضد دولتی صادر کرده است. موضع آمریکا در قبال سوریه دوگانه است، از یک‌سو دمشق را برای کنار زدن اسد تحت‌فشار قرار می‌دهد، از دیگر سو اجازه دیدار در مسکو را به مخالفان اسد می‌دهد. اما باوجود پارادوکس در موضع واشنگتن نسبت به دمشق، موضع مسکو نسبت به سوریه غیرقابل تغییر است. زیرا مسکو معتقد است که خود سوری‌ها باید سرنوشت خود را مشخص کنند و آمریکا نباید در امور داخلی سوریه دخالت کند. علاوه بر این سوریه 45 سال متحد روسیه است و مسکو دوستان خود را هرگز ترک نمی‌کند.

نویسنده: پتر آکوپوف
منبع: فارس به نقل از «وزگلیاد» / 7 اوت 2015

لینک اصلی: اینجا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد